Religionskritikk er en sjølsagt del av ytringsfriheten. Alle forsøk på å innskrenke denne retten ved å true med eller utøve vold, terror og drap må bekjempes, kontant avvises og motarbeides.

Drapet på den franske historielæreren Samuel Paty fredag viser hvor viktig ytringsfriheten og retten til religionskritikk er.

For sjøl om det er drapsmannen aleine som må stå ansvarlig for handlingen, så er det viktig også å klart imøtegå de som bruker religion til å rettferdiggjøre slike grusomheter. Til det trenger vi en tydelig religionskritikk.

Paty ble drept etter å ha brukt karikaturer av profeten Muhammed i undervisning om ytringsfrihet og for å la elevene reflektere over spørsmål om kritikk av religion. Muslimske elever ble advart om at de kunne oppleve dette som krenkende, og kunne la være å delta.

Både han og skolen ble møtt med trusler og hets på sosiale medier. Hetskampanjen var en direkte foranledning til den 18-årige drapsmannens handlinger. Han forsøkte også å kontakte en av de mest aktive foreldrene i kampanjen rett før drapet.

Terroristen handlet altså ikke i et vakuum. Han fant støtte hos andre som følte seg krenket. I ekstreme islamisters tolkning av islam blir både vold, drap og terror i Allahs navn rettferdiggjort som svar på krenkelser av profeten.

Nettopp slik viser de også hvor viktig religionskritikk er.

Islamismens totalitære strømning er en trussel mot både muslimer og ikke-muslimer. Disse mørke, undertrykkende og intolerante kreftene må bekjempes med opplysning, debatt og kritisk søkelys mot deres dogmer, forestillinger og vrangforestillinger.

Troende skal ikke ta ansvar for andres misbruk av sin religion, men likevel må muslimske ledere være tydelige og klart slå fast at ytringsfrihet og religionskritikk er både tillatt og ønskelig i demokratier.

At det er rom for religionskritikk i et samfunn er et sunnhetstegn. På samme måte er det sunnhetstegn for religioner og ideologier å finne i seg slik kritikk – inkludert bitende satire.

Alle har rett til å føle seg krenket, men krenkelser kan bare møtes med avvisning og ytringer, aldri med vold eller trusler om vold. Religioner kan ikke ha noe særlig vern mot kritikk og krenkelser.

Vi forsvarer ikke ytringsfriheten og demokratiet bare ved lover og politimakt mot dem som truer med vold, men først og fremst å dyrke den kritiske tanken og sette kritisk søkelys mot totalitære religiøse og politiske strømninger og ideologier.

Lærere som Samuel Paty er blant dem som står i fremste rekke i forsvaret av den frie tanke. Ingen trusler må få oss til å svikte dem i den jobben de gjør.