Wizz Air åpner ny flyrute mellom Vigra og Oslo. Det ungarske selskapet kaster seg nå for fullt inn i konkurransen på det norske innenriksmarkedet. Det gjør de med svært lave priser og med ansatte som ikke får være medlemmer av fagforeninger. Det gir billige billetter med kraftig bismak.

Det var under en pressekonferanse tidligere denne måneden at konsernsjef József Váradi gjorde det klart at flyselskapet ikke ville inngå tariffavtaler med fagforeninger. Det førte til at LO og en rekke andre fagorganisasjoner varslet boikott av selskapet. Statsminister Erna Solberg ga beskjed under Stortingets spørretime at hun ikke ville fly med selskaper som nekter sine ansatte å organisere seg.

Wizz Air har operert fra Vigra siden våren 2013 med ruter til Gdansk i Polen og Kaunas i Litauen. De har også ruter fra en rekke andre norske flyplasser til utlandet. Men det er en vesentlig forskjell på å fly inn og ut av Norge og den satsingen de nå varsler på det norske innenriksmarkedet.

Vi har flere flyselskaper som flyr passasjerer til og fra Norge og som opererer med lønns- og arbeidsbetingelser som ikke samsvarer med norske standarder. De er beklagelig, men samtidig vanskelig for norske myndigheter å påvirke.

Situasjonen blir annerledes når et selskap skal inn og tjene penger i det norske innenriksmarkedet. Da dreier det seg også om en rettferdig konkurranse på like vilkår i forhold til selskaper som SAS og Norwegian.

Det er svært viktig at vi både klarer å opprettholde en god konkurranse i luftfarten og et godt flytilbud over hele landet. Akkurat nå ligger store deler av bransjen med brukket rygg som følge av koronapandemien. Hvordan flytilbudet ser ut den dagen pandemien slipper taket vet vi ikke sikkert i dag.

Men det er ingen grunner for at vi skal gi opp den norske modellen i arbeidslivet for å sikre et godt flytilbud. Vi håper Wizz Air skjønner at dersom de ønsker å bli oppfattet som en seriøs aktør på det norske innenriksmarkedet må selskapet snarest tilpasse seg spillereglene i norsk arbeidsliv. Det innebærer blant annet og fullt ut akseptere de ansattes rett til å organisere seg.

Luftfartsmyndighetene kan ikke nekte Wizz Air å starte opp ruter mellom norske flyplasser så lenge selskapet tilfredsstiller de sikkerhetskravene som gjelder. Men vi som forbrukere kan vise selskapet hva vi mener om deres måte å drive på.

Vi håper derfor folk tenker seg nøye om før de kjøper de billigste billettene de finner i markedet. Alle syns det er kjekt å reise billig, men billige billetter har også en bakside som en bør ta med i vurdering før en spenner fast sikkerhetsbeltet.