Statsminister Erna Solberg vil at opposisjonen skal kutte i budsjettet for å finne rom for reduserte ferjepriser. Hvis man er blitt enige om å plusse på, så må man også ha en form for enighet om hvor man skal kutte, sier Solberg til NTB.

Statsministeren vet utmerket godt at det ikke er slik det fungerer. Som leder av en mindretallsregjering er det hennes plikt å følge opp vedtak i Stortinget. Det innebærer også å gjøre jobben med å rydde plass i statsbudsjetter for utgifter en selv ikke er for.

Tirsdag trumfet et flertall gjennom lavere ferjepriser. Oppdraget til Solberg og samferdselsminister Knut Arild Hareide er å komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert budsjett, med et konkret forslag om hvordan en kan få senket prisene allerede i inneværende år. I tillegg må de legge fram en troverdig plan for hvordan ferjeprisene skal halveres sammenlignet med dagen nivå i løpet av de neste to til tre årene.

Og regjeringen har knapt med tid. Ved første øyekast kan det høres ut som en enkel affære å halvere ferjeprisene. Men går en litt dypere inn i det vil en fort finne ut at det ikke er tilfelle. Du har riksvegferjer som tilhører staten og fylkesvegferjer som tilhører fylkene. Vi har et riksregulativ for ferjepriser, du har autopassregulativ og en ferjenøkkel som fordeler midler mellom staten og fylkene. Og på toppen av dette har en ulike rabattordninger i de ulike fylkene.

Om ikke det er nok kommer de store ekstrakostnadene fylkene har med innføringen av nullutslippsferjer og hele debatten om underfinansiering av ferjedrifta. Det er med andre ord rikelig med store hull å putte økte overføringer fra staten ned i som ikke kommer ferjebrukerne direkte til gode.

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland har kontaktet alle andre ferjefylker for at de samordner seg i det videre arbeidet. Det er det all grunn til. For at en skal komme i mål med dette bør regjeringen lage en plan i nært samarbeid med fylkene. Å få gjennomført en halvering av prisene på fylkesvegferjene er den klart mest krevende øvelsen.

Det innebærer også at det blir laget en tydelig avtale som forplikter fylkene til å bruke de ekstra overføringene de får til å redusere ferjebillettene. Vi tror en ikke her kommer utenom en form for øremerking av pengene for på den måten sikre at ferjebillettene blir billigere i årene som kommer.