Samferdselsminister Knut Arild Hareide ber nå Statens vegvesen starte å tilrettelegge for at bensin- og dieselbiler blir nektet å kjøre i sentrum i flere norske byer. I første omgang er dette et prøveprosjekt som skal innføres i Oslo og Bergen, men også Trondheim og Stavanger har signalisert at de kan være interessert i å prøve dette ut. Flere andre byer kan komme til å melde seg på.

Hareide begrunner det med at dette vil bidra til raskere innfasing av nullutslippskjøretøy.

Vi er sterkt i tvil om at dette forslaget har noe som helst betydning for miljøet- og klimaet. Det er også høyst tvilsomt om dette fører til at nordmenn kjøper enda flere elbiler enn det vi allerede gjør.

Det vi derimot kan være ganske sikre på er at forslag som dette vil polarisere klimadebatten på en måte der kun de mest høyrøsta på begge sider når fram. Vi er sterkt i tvil om det er veien å gå for å få Norge gjennom det grønne skiftet.

Elektrifiseringen av bilparken er en suksesshistorie uten sidestykke. Norge ligger for øyeblikket langt foran resten av verden, samtidig som at nye EU krav tvinger bilindustrien til å gå fra å produsere bensin- og dieselbiler og over på utslippsfrie biler. I all hovedsak elbiler.

Flere store bilprodusenter varsler nå at de rundt 2030 vil slutte å produsere fossilbiler. I Norge stod elbilene for nesten 60 prosent av nybilsalget i mai. Det er lange køer for å kjøpe nye elbiler, samtidig som at tilbudet av nye modeller øker kraftig. Elbilenes andel av nybilsalget vil garantert komme til å øke utover høsten etter hvert som leveransene kommer ordentlig i gang for mange svært populære merker.

Det vi ser er at de utslippsfrie bilene er i ferd med å overta hele det norske bilmarkedet. I lys av dette framstår Hareides begrunnelse for å innføre nullutslippssoner i byene som symbolpolitikk. Slik det er nå, er det først og fremst tilgangen på elbiler som forsinker innfasingen.

Vi skal ha respekt for at luftforurensing fra biltrafikken kan være et betydelig helseproblem for mange. Derfor har også kommunene anledning til å innføre midlertidige forbud mot bensin og dieselbiler på dager med stor luftforurensing. Dette er et effektivt virkemiddel som kommunene står fritt til å bruke når det er behov.

En permanent utestenging av diesel- og bensinbiler fra bysentraene er kun egna til å skape praktiske problemer for de stadig færre som kjører bensin- og dieselbiler. Det vil ikke ha noen som helst effekt på de samla CO₂-utslippene fra biltrafikken, og det avsporer de viktige sidene ved klimadebatten.

Klima- og miljøtiltak som rammer folk bør ha en god begrunnelse slik at en kan skape forståelse for den omstillingen vi må gjennom. Nullutslippssoner i bysentraene har ikke det.