Den nye Støre-regjeringen lover halverte ferjepriser og gratis ferje til øysamfunn der ferje er eneste mulighet for å komme til fastlandet. Gitt hva både Ap og Senterpartiet lovet i valgkampen hadde de knapt noe annet valg enn å skrive dette inn i den nye regjeringserklæringen. Nå gjenstår det å få dette gjennomført i praksis.

I dag legger Solberg-regjeringen fram sitt forslag til budsjett for neste år. Deretter vil den nye Støre-regjeringen komme med sin egen tilleggsproposisjon, sannsynligvis mot slutten av oktober. Det er i denne tilleggsproposisjonen til budsjettet at den nye regjeringen skal sette sine første stempel på en ny politikk.

Vi forventer at den nye regjeringen allerede her kommer med penger til kutt i ferjetakstene. Vi legger også til grunn at dagens ferjetilbud opprettholdes også til de øyene som skal få gratis ferje. Det betyr at staten fullt ut må kompensere fylkene for dette.

Det er mange nå som gjerne tar æren for at ferjeprisene blir redusert. Det ingen tvil om at den ferjeaksjonen som startet her i fylket har spilt en avgjørende rolle for å få satt ferjeprisene på den politiske dagsorden. Det utviklet seg til en kystopprør mot stadig høyere ferjepriser som kom blant annet som følge av den elektrifiseringen av ferjeflåten en nå er i full gang med.

Det som nå skjer er at staten tar det ansvaret en faktisk har i gjennomføringen av det grønne skiftet. Elektrifiseringen av ferjeflåten krever betydelig investeringer både i nytt ferjemateriell og i ny infrastruktur i form av nye ferjekaier og framføring av tilstrekkelig med strøm. Til nå har mye av disse kostnadene blitt veltet over på dem som bruker ferjene i form av høyere billettpriser. Med det grepet som den påtroppende regjeringen sier de vil gjøre tar nå staten over mye av disse kostnadene. Det er ikke urimelig.

Den sittende Solberg-regjeringen kjente også på presset om lavere ferjebilletter, og kuttet prisen med 25 prosent da de la fram revidert budsjett før sommeren. I alt vil en halvering av ferjeprisen koste staten rundt 1,2 milliarder kroner. I tillegg kommer kostnadene med gratis ferjer til øysamfunn uten annen veg til fastlandet og for ferjesamband med mindre enn 100.000 reisende årlig. Ser en på andre kostnader på statsbudsjettet dreier dette seg i sum ikke om voldsomme beløp.

Men det betyr mye folk og næringsliv langs kysten. Reduserte ferjepriser betyr at det blir billigere å komme seg til og fra jobb og rimelige å få fram varene som produseres. Det vil vises igjen direkte både på bunnlinja hos transportfirmaene og i lommeboka hos folk flest. For eksportindustrien langs kysten er reduserte transportkostnader viktig.

Den ny Støre-regjeringen trenger en god start. Kutt i ferjeprisene er en sak som betyr mye for Kyst-Norge.