I vår vedtok Stortinget at Ålesund og fire andre byområder skal få 600 millioner over en fireårsperiode for å sikre mer miljøvennlig transport. Nå står ordningen med null kroner for neste år.

Det er det Ålesund som taper på.

De 30 millionene som Solberg-regjeringen hadde foreslått til ordningen for 2022, var det nemlig bare Ålesund som kunne søke på nå. De andre byområdene har ennå ikke etablert bypakkene som er en forutsetning for å komme under ordningen.

Ap-Sp-regjeringen har fått mye tyn å svekke klimasatsingen i sitt forslag til endringer på statsbudsjettet. Samtidig sitter klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) og forhandler klimakutt i Glasgow.

Å si at dette er pinlig er en forsiktig beskrivelse.

De 30 millionene som Solberg-regjeringen hadde foreslått som en start på ordningen, ville kanskje ikke gi de største nasjonale klimakuttene. Kuttet føyer seg imidlertid inn i en rekke av grep som vil trekke i motsatt retning.

Ordningen omfatter fem byområder: Ålesund, Bodø, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyene. Den er en forenklet variant av bymiljøavtalene som har gitt de norske storby-områdene tosifrede milliardsummer til tilsvarende tiltak.

Ordningen for de fem «nest største» byområdene har samme mål: Nullvekst i persontransport med bil.

Sammen skal stat, kommune og fylke legge til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet. Bompenger er også en del av ordningen. Tanken er at all vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange.

Uten staten med på dette spleiselaget, vil ett av beina under satsingen bli borte. Om ikke den faller over ende av den grunn, vil det bli mye vanskeligere å få gjennomført disse klimatiltakene lokalt.

Det tok lang tid å få gjennomslag for ordningen.

Nå er det skapt ny usikkerhet. I verste fall rykker de fem byområdene nå tilbake til start.

Det vil være svært alvorlig også for norske klimaambisjoner.

De fem byområdene har en betydelig større samlet befolkning enn Bergen, en by som sammen med fire andre storbyregioner har mottatt tosifrede milliardsummer til tilsvarende tiltak.

30 millioner er ikke noe stort beløp i et statsbudsjett. Likevel bør regjeringens kutt etterlate en vond og mørk flekk i Arbeiderpartiets klimasamvittighet.

De 10 millionene som Sp har fått med til utprøving av såkalte bygdevekstavtaler dekker ikke over den.

Her må SV trykke på for å reversere kuttet i forhandlingene i Stortinget.