El-bilen er i ferd med å få sitt endelige gjennomslag i Norge. Hele 65 prosent av alle nye biler som rullet ut på norske veier i fjor, var elbiler.

Holder vi leasing- og næringsmarkedet utenfor, er andelen enda større.

Hele 80 prosent av privatpersoner som kjøpte ny bil i 2021, valgte elektrisk. Foreløpig henger bruktbilmarkedet langt etter, og det trekker ned andelen som planlegger å kjøpe elbil ved neste bilhandel.

Norge er den suverene europamesteren i elbilhandel. Politiske grep med gunstige avgiftsfordeler og en langt kjappere utbygging av ladepunkter enn i andre land ligger bak dette.

Målet om at alt nysalg skal være elbiler innen 2025 er innen rekkevidde.

Bensin- og dieselbilmarkedet er definitivt ute på sin siste kjøretur. I alle fall i nybilmarkedet. Så lenge andelen el-andelen er liten i bruktbilmarkedet, vil fossilbilene dominere ennå en lang stund.

Likevel er det god grunn til å løfte fram den norske elbilsatsingen som en suksess også internasjonalt. Det handler ikke bare om å nå klimamål, men at den norske bilkjøperen er i front i en utvikling som kommer for fullt uansett.

Alle de førende bilprodusentene satser nå det meste av sin utviklingskraft på nullutslippsbiler.

Flere av dem har også signalisert at hybridbilen bare er en overgangsløsning, og et trinn som enkelte velger å hoppe helt over. Sammen med nasjonale klimaforpliktelser gjør dette at elbilsalget i mange andre land nå også er i ferd med å ta av, selv om ingen av våre naboer ennå er i nærheten av de norske resultatene.

En slik utvikling har noen utfordringer og problemer. På den ene siden har vi alle de som ikke har råd til å kjøpe nyere bil. I stedet for å bli belønnet med avgiftsgulrøtter, må de bite i seg økende drivstoffkostnader – delvis drevet av økte avgifter.

Så må el-bilfordelene trappes ned etter hvert.

Når en større del av bilparken er elbiler, er det ikke lenger mulig beholde alle avgiftslettelser, gratis bompenger, reduserte priser på ferjer og tilsvarende. Det neste samferdselsløftet i Oslo er for eksempel alt i trøbbel på grunn av fallet i bompengeinntektene.

Det er lett å forstå de som forsvarer fossilbilen fordi de ikke får ta del i elbilfordelene. Når MDGs stortingsrepresentant Rasmus Hansson tar imot nyheten om elbilens gjennombrudd med å si at også «spiser» asfalt og tar plass, blir det derimot pussig.

Det må være lov å glede seg over noe.