I fjor var det 20 år siden det første manifestet mot mobbing ble signert. Dessverre ble fjoråret også et år der andelen elever som er utsatt for mobbing, økte på alle trinn.

Tallene fra Elevundersøkelsen 2022 en alvorlig påminning.

Til tross for et langvarig anti-mobbearbeid, bedre rettigheter for dem som mobbes og strengere krav til skoler og skoleeiere holder mobbetallene seg skremmende høye.

Elevundersøkelsen og forgjengeren Elevinspektørene har kartlagt norske skoleelevers trivsel siden 2003. Ett av spørsmålene som er undersøkt er omfanget av mobbing i skolen.

Fjorårets undersøkelse viser dessverre at mobbetallene i skolen økte fra 2021.

De yngste elevene er mest utsatt, og det er der økningen er størst. På 7. trinn svarer nær hver tiende at de har blitt mobbet. Det er to prosentpoeng flere enn året før. Andelen som er mobbet er lavere i ungdomsskolen, og markert lavere på videregående.

Fra 2021 til 2022 er det imidlertid økning på alle trinn.

Trivselen er heldigvis høy i norsk skole, også i internasjonal målestokk. Det viser en rekke undersøkelser, også Elevundersøkelsen. Mer enn åtte av ti elever forteller at de trives på skolen. Disse tallene viser at det blir gjort en god jobb for å skape et godt skolemiljø.

Et godt skole- og klassemiljø er gull verdt.

Det er også forskjeller i både trivsel og mobbetall mellom skoler og fylker. Møre og Romsdal hadde den laveste andelen av elever på 10. trinn som hadde opplevd mobbing.

Vi skal selvsagt legge stor vekt på de positive resultatet fra undersøkelsen. Det er en tydelig sammenheng mellom et godt læringsmiljø og gode skoleresultater. Fravær av mobbing er en viktig forutsetning for et godt læringsmiljø, og er slik sett positivt for alle elever.

At det generelt sett er høy trivsel i den norske skolen hjelper imidlertid ikke mye for dem som blir utsatt for mobbing, eller de klassene og skolene der dette er et stort problem. Mobbing og mistrivsel kan få svært alvorlige konsekvenser.

Barn som mobbes er mer utsatt enn andre for både psykiske og fysiske helseutfordringer. De kan få dårligere resultater fra skolen og varige utfordringer i det sosiale samspillet med andre.

Langvarig mobbing kan i verste fall få livsvarige konsekvenser.

Derfor skal vi bekymre oss for de fortsatt høye mobbetallene. Derfor skal vi fortsette med å styrke innsatsen for et bedre skolemiljø, sørge for at skoler og skoleeiere prioriterer antimobbe-arbeidet og at det følges opp med ressurser.

Ingen skal være nødt til å grue seg for å gå på skolen.