Mennesker som har krav på pasienttransport må kunne stole på at den fungerer. De skal ikke være avhengig av pårørende, legen eller velvillige legesekretærer for å komme seg hjem.

Helseforetaket skal drive mest mulig kostnadseffektivt, men ikke for enhver pris.

Hensynet til pasientene må komme først.

Selskapet Norgestaxi AS tok over pasientkjøringa på Nordre Sunnmøre 1. juni etter å ha vunnet Helse Midt-Norges anbudskonkurranse. Selskapet var fra før ikke etablert i området.

Dette gikk ikke smertefritt.

Helse Midt-Norge slo sjøl fast at det var store avvik i oppstartsfasen. I de første ukene var bare rundt halvparten av pasientene hentet til avtalt tid. Det er satt klare krav i kontrakten til dette og andre kvalitetskriterier.

Utover sommeren har ting gått litt mer på skinner. Norgestaxi har gjennomført tiltak for å styrke kvaliteten. Blant annet er det kommet på plass en lokal driftsleder om skal sørge for bedre lokalkunnskap.

Fortsatt er det likevel betydelige avvik, ifølge leger og pårørende.

Fastlege Aron Markskog ved Borgund legekontor i Ålesund fortalte nylig i avisa om ett tilfelle. Han hadde hatt en 98 år gammel kvinne som satt på venteværelset i en og en halv time og ventet på transport, før hun måtte ordne ut selv.

I et annet tilfelle var det legesekretæren ved kontoret som påtok seg å kjøre tre kvinner i 90-årsalderen hjem etter at de hadde ventet i to timer.

Slik skal det selvsagt ikke være. Når noen har krav på slik transport, så er det fordi de har behov for det på grunn av helse, svekket førlighet og lignende.

Da må det fungere.

Så må det være en viss aksept for at alt ikke fungerer optimalt på sekundet etter at en ny driver overtar en tjeneste. Noe rusk i maskineriet vil det gjerne være, men det må de fjerne så kjapt som mulig.

I dette tilfellet er det grunn til å spørre om helseforetaket og taxiselskapet var godt nok forberedt, og om hensynet til det økonomiske har blitt vektlagt for mye på bekostning av hensynet til kvalitet.

Det er ikke første gang det oppstår slike kriser i pasienttransporten i Norge i forbindelse med anbud. Derfor burde begge parter vært ekstra på vakt mot at det kunne skje.

Det er tross alt mennesker med helseproblemer dette gjelder. Hensynet til dem må veie tyngre enn kronene. Klarer ikke en leverandør av tjenester å levere kvalitet, bør andre ta over.