Økt skatt på bolig, skatt på arv, 25 prosent moms på matvarer, økte klimaavgifter og mer grunnrenteskatt.

Skatteutvalget som mandag overleverte sin rapport til finansminister Trygve Slagsvold Vedum presenterte en smørbrødliste av skatteskjerpelser som regjeringen kan gi seg i kast med.

Om de vil, og om de tørr.

Det er nok politisk langt enklere å si seg enig i rekken av skattekutt som det samme utvalget foreslår. Blant annet et kutt i personskatten på 40 milliarder kroner.

Utvalget legger på bordet en lang rekke tiltak som både vil kunne stimulerer til vekst og nyskaping i norsk økonomi, samtidig som en styrker finansieringen av velferdsstaten og utjevner levekår.

Men for å få dette vedtatt, forutsetter det at det finnes et politisk flertall som er villige til å se helheten i skattesystemet framfor enkeltforslagene. Det flertallet tviler vi på finnes akkurat nå.

I tillegg må en være forberedt på bråk fra en lang rekke interessegrupper. Det gikk bare minutter fra utvalget presenterte forslaget om full moms på mat, til protestene kom fra dagligvarebransjen.

Vi tror regjeringen har fått sin dose skattedebatt denne høsten, og er ikke klare for nye runder.

Utvalget tråkker også på mange ømme politisk tær. Nettopp redusert matmoms var en stor kampsak som Senterpartiet til slutt fikk gjennomslag for.

Men også Høyre og Erna Solberg får sitt. De fjernet i 2014 arveavgiften. Utvalget mener den bør gjeninnføres for å finansiere reduksjoner i formuesskatten.

I tillegg kommer forslaget om å innføre boligskatt, noe et bredt flertall på Stortinget sier nei til.

Det siste brede skatteforliket en lykkes med å få på plass i Stortinget var i 2016. Den gang var det Ap som støttet skattereformen Solberg-regjeringen la fram.

I ettertid fikk Ap-leder Jonas Gahr Støre massiv kritikk for å ha inngått dette forliket. Flere mente det var en av årsakene til fiaskoen under valget i 2017.

Nå leder Støre en regjering som opplever et voldsomt fall i oppslutningen. Det er et dårlig utgangspunkt for å gå i gang med et omfattende arbeid med å reformere skattesystemet.

I tillegg er det tvilsomt om regjeringen kan vente seg støtte fra Høyre. Solberg så hvordan det gikk med Støre da han støttet hennes forslag i 2016. Klok av skade tviler vi på at hun vil risikere å havne i den samme skatteklemma.

Slik den politiske situasjonen er nå er det derfor store sjanser for at Skatteutvalget har gjort et stort, grundig og viktig arbeid til liten nytte.

Utredningen kan fort havne i en skuff. Den hadde fortjent en bedre skjebne.