Det danske verftet Karstensens Skibsværft har hittil i år alene skrevet nesten like mange kontrakter som alle norske verft til sammen.

Det er et alvorlig varsku for den maritime industrien.

Regjeringspartiene lovet før valget en stor satsing på eksportindustrien. Et løft for verftene og maritim industri var en helt sentral del av regjeringens eksportstrategi.

Årets budsjett ble et gedigent løftebrudd.

På verftskonferansen i Ålesund tidligere denne uka ble det brukt sterke ord.

Direktør ved Myklebust Verft, Lars Conradi Andersen, sier til E24 at det er en fare for at norske verft kan ende opp som service- og reparasjonsverft.

Ifølge bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft har verftene hittil i år inngått kontrakter på 20 fartøyer til en samlet verdi av rundt 4,5 milliarder kroner.

Det er foruroligende svakt sammenlignet med tidligere år og langt fra tilstrekkelig for å opprettholde de verftene vi har her til lands.

Problemene strekker seg tilbake til oljeprisfallet i 2014. Da prisen på olje stupte, sparket det beina under markedet for offshore service fartøy.

Etter en svært kostbar omstilling klarte verftene å etablere seg innen markedet for bygging av mindre cruiseskip, såkalte ekspedisjonsskip.

Men det ble en kortvarig opptur. Koronapandemien gjorde effektivt slutt på etterspørselen etter den typen skip.

Verftene har i flere år levert blodrøde regnskaper med milliardunderskudd, noe som i sin tur har ført til at de er blitt tappet for egenkapital.

Bransjen som har gitt flere av verftene nye oppdrag de siste årene er oppdrettsnæringa, brønnbåtrederiene og til en viss grad ferjerederiene. Dette har vært avgjørende for å holde verftsindustrien i gang.

Nå ser vi at den varsla grunnrenteskatten på oppdrett kan gi et bratt fall i etterspørselen etter nye båter til den næringen. I kombinasjon med økt formue- og utbytteskatt kan dette bli en svært utfordrende kombinasjon for verftene.

Næringa har jobbet for å få på plass en forskuddsgarantiordning gjennom statlige Eksfin for å lette finansiering for å bli mer konkurransedyktig overfor utenlandske verft.

De har de så langt fått nei til.

Møre og Romsdals Per Vidar Kjølmoen er nå næringspolitisk talsperson i Ap. Han profilerte seg høyt på bedre rammebetingelser for verftene før valget.

Vi har hørt lite fra ham om det siden den tid.

Nå forventer vi at i det minste fylkets egne på Stortinget stepper opp og gjør sitt for at denne svært viktige næringen innen vårt område ikke forvitrer og setter hele den maritime klyngen i spill.