Hjemmetjenesten rykker ut til folk som kan være i livsfare og ender opp med å få parkeringsbøter. Slik kan vi ikke ha det.

Dette er ansatte som gjør en svært viktig jobb på vegne av kommunen, de er ansatt i kommunen og de får altså bøter av et selskap som er heleid av kommunen. Bøter de må betale fra egen lommebok.

Etter at det er blitt satt søkelys på denne bøteleggingen skal det nå holdes møter mellom kommunen og Ålesund parkering.

Folk med 20–30 års fartstid i hjemmetjenesten forteller at parkeringsbøtene har vært en kjent problemstilling i mange år, og at de knapt kjenner noen som ikke har fått en eller flere parkeringsbøter.

Det er altså ikke en ny problemstilling som tas opp her. Da kan en trygt si det er på tide det blir et møte om dette mellom de kommunale etatene.

Kommunens biler som brukes i hjemmetjenesten har et sonekort med såkalt omsorgstillatelse til å parkere i de gatene der de har beboere som mottar tjenester. Problemet er at de her må konkurrere med alle andre som også har sonekort og dermed rett til parkering på i de samme gatene.

Dermed kan det være langt fra der en finner en parkeringsplass til der den beboeren de skal på jobb hos bor.

Slik situasjonen er nå kaster de ansatte bort viktig tid, som kunne vært brukt hos de beboerne de skal være til hjelp for, til å finne parkeringsplass for bilen. I tillegg kan det oppstå et sikkerhetsproblem dersom det er gått en alarm og de som rykker ut må bruke mye tid for å få satt fra seg bilen på forskriftsmessig måte sik at de slipper risikere parkeringsbot.

Så er det åpenbart at heller ikke de som er på jobb i hjemmetjenesten kan parkere slik at de sperrer for annen trafikk eller hindrer utrykningskjøretøy å komme fram.

Ålesund parkering sier de har lover og bestemmelser som de må forholde seg til. Det er selvfølgelig riktig, men det betyr ikke at de er forhindret fra å medvirke til at den bøteleggingen som nå pågår av bilene til folk i hjemmetjenesten opphører.

Ordfører Eva Vinje Aurdal er tilbakeholden med løftene, men sier hun ønsker å få kartlagt hvor stort dette problemet er.

Vi mener en her bør en kunne komme langt ved hjelp av smidighet, gjensidig forståelse og kommunikasjon mellom de som er på jobb for hjemmetjenesten og parkeringsvaktene.

Dette er en sak vi må kunne forvente at løser seg gjennom de møtene som nå skal være mellom kommunen og Ålesund parkering.