Statens Vegvesen provoserer.  Kanskje gjør de det på flere områder, men særlig gjør de det med tanke på hvordan renoveringsarbeider i tunneler foregår.  Det er provoserende når det er flere personer og mere utstyr i sving for å dirigere og lede trafikken enn det er arbeidere og utstyr i sving i tunnelene.  Ekstra provoserende er det når kolonner går som normalt, uten at det foregår noe som helst arbeid, slik det har vært i flere tilfeller.

Kolbjørn Rørstad har Ellings- og Valderøy tunnelen som hjertesak. Foto: Privat

Og hva skal man kalle det når Ellingsøytunnelen var stengt i to hele helger, og det etter den siste stengningen ikke var mulig å se noe synlig tegn på utført arbeid som gjorde stenging nødvendig?  Hva skjedde?  Og hvorfor er kolonnefarten så saktegående når det ikke er synlig årsak, særlig i «tom» tunnel?

La det være sagt helt tydelig.  Jeg kritiserer ikke arbeiderne i tunnelen.  Heller ikke kritiserer jeg innleide entreprenører og leverandører.  Min kritikk er utelukkende rettet mot Statens Vegvesen, som er ansvarlige for prosessen fra A til Å.

Jeg er først og fremst opptatt av arbeidene i Ålesundstunnelene, men «evighetsarbeidet» i Innfjordtunnelen er også et eksempel på at det er full innsats på trafikkavvikling, men tidvis minimalt arbeid i tunnelen.  Også her har jeg flere ganger opplevd at flere personer er engasjert med trafikkavviklingen enn med arbeidet i tunnelen.  Er det rart at tunnelarbeider for uinnvidde som meg synes å ta urimelig lang tid?

Jeg har ikke greie på organisering av denne slags arbeider.  Ikke er jeg ingeniør, og heller ikke anleggsarbeider.  Men jeg ser det jeg ser, og jeg stusser på det jeg ikke ser.  Dessuten merker jeg meg en stadig krassere og kritisk omtale av det vanlige trafikanter oppfatter som liten og manglende aktivitet.  Hvorfor skjer det så lite?  Er det noe med kulturen i Statens Vegvesen som gjør at det ikke er så farlig om det brukes unødvendig mye tid?  Og at det dermed brukes litt ekstra penger?

Statens Vegvesen skal ikke tvile på at vi som er avhengig av tunnelene hadde full forståelse for ulemper som ville bli under et så omfattende arbeid.  Jeg tror det fleste også har vært forståelsesfulle og tålmodige langt ut i anleggsperioden.  Hadde vi vært overbevist om at det ble arbeidet med full innstas i tunnelene, med et stort antall ansatte på flere arbeidssteder samtidig, hadde vi fortsatt hatt full forståelse og stor tålmodighet.  Men når det tilsynelatende arbeides på lavgir (få arbeidere på få steder samtidig), og noen ganger arbeides det ikke, blir positivismen snudd til undring, misnøye og negativisme.

Derfor Statens Vegvesen.  Dere provoserer.  Hvorfor gjør dere det?

Kolbjørn Rørstad

Valderøy