Kolbjørn Rørstad spør i et åpent brev til Statens vegvesen hvorfor vi provoserer og bruker urimelig lang tid på å utbedre Ålesundstunnelene. Vi kjenner oss ikke igjen i denne framstillingen. Vårt mål er å utbedre tunnelene fortest mulig med minst mulig ulemper for trafikantene. Derfor er tunnelene helt åpen fra kl. 06.00-20.00, og vi har hyppige kolonner gjennom kvelden og natta.

Det stemmer ikke at vi har flere til å dirigere trafikken enn arbeidere i Ålesundstunnelene. I løpet av en kveld og natt har vi 12 personer som dirigerer trafikken og 80-90 arbeidere i alle tre tunnelene. De har forskjellige oppgaver, noen sprenger og laster ut stein, noen trekker kabler og monterer utstyr, mens andre monterer vannsikring og sprøyter betong på vegger og tak. Når du som bilist kjører gjennom Ålesundstunnelene i kolonne får du et øyeblikksbilde av hva som skjer i tunnelene. I løpet av ei natt vil det variere hvor vi jobber i tunnelene og hvilket type arbeid vi gjør.

Ikke alt arbeid er like synlig

Over halvparten av arbeidet i tunnelene er elektroarbeid, og det er ikke like synlig som for eksempel sprenging. Vi er ferdig med det tunge anleggsarbeidet og det vil være lite synlig arbeid fram til vi er ferdig i desember. Men det betyr ikke at vi ikke jobber! Vi skal legge nesten 190 kilometer med kabler, montere 86 nye vifter, 83 kamera, 79 nødstasjoner og montere og installere 8 tekniske bygg.

Da vi stengte Ellingsøytunnelen to helger i april hadde vi 40 arbeidere i sving bare i Ellingsøytunnelen. At du ikke så synlige tegn på utført arbeid er fordi vi blant annet arbeidet under vegbanen. Vi gravde av vegen, la nye kabler og asfalterte før vi kunne sette på trafikk igjen.

Trygg ferdsel gjennom anleggsområdet

Kolbjørn Rørstad spør også hvorfor kolonnene går så sakte i «tom» tunnel. Det er for å ivareta din, trafikantenes og arbeidernes sikkerhet. Vi skal sørge for at alle kommer seg trygt gjennom anleggsområdet, og at arbeiderne i tunnelen har en trygg arbeidsplass. På «vanlige» anleggsområder er det adgang forbudt for de som ikke jobber på anlegget. I Ålesundstunnelene skal vi frakte 10 000 bilister gjennom anleggsområdet hvert døgn.

Farten på kolonnen avhenger av hvor lang kolonnen er og hvilket arbeid som foregår i tunnelene. Fra bilvinduet ser du ikke arbeiderne som jobber i tekniske bygg, men ledebilsjåføren vet til enhver tid hva som foregår i tunnelene. Kolonnene er også ofte lange, og det er ledebilsjåføren sitt ansvar at alle klarer å holde følge. Bilen helt bakerst i kolonnen får ikke med seg arbeidet lenger fram før han faktisk kjører forbi.

Renoverer huset samtidig som vi bor der

Vi arbeider ikke på lavgir. Vi fjerner gammelt utstyr og bygger inn ny sikkerhet, samtidig som trafikken går gjennom anleggsområdet. Det er som å renovere et hus, samtidig som du bor der. Det er slitsomt og tar lengre tid enn hvis du ikke hadde bodd der mens renoveringen pågår. Vi kan ikke forlate tunnelene som et anleggsområde om morgenen. Utstyret må kjøres ut og tunnelene må vaskes og ryddes før det er trygt å åpne tunnelene for fri ferdsel.

Ønsker å bli fortest mulig ferdig

Tunnelarbeidet omsetter for 1,2 millioner kroner om dagen. Vi arbeider på høygir. Det er i både vår og entreprenørens interesse å bli fortest mulig ferdig. Vi har utfordret entreprenøren på å gjennomføre arbeidet på kortest mulig tid, det var et av kriteriene da vi valgte hvem som skulle få jobben. For entreprenøren venter det også en bonus hvis de blir ferdig før fristen. Vi har forståelse og respekt for at utbedringen av tunnelene skaper ulemper for mange, og det beklager vi. Samtidig utbedrer vi tunnelene for dere, for at det skal være tryggere for nettopp deg å kjøre gjennom tunnelene. Vi ønsker å takke trafikantene for tålmodigheten. De aller fleste viser forståelse og er positive til arbeidet med å gjøre tunnelene tryggere.

Assisterende prosjektleder Arne Ola Stavseng, Statens vegvesen.

Arne Ola Stavseng, assisterende prosjektleder i Statens vegvesen Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen