Vi er helt enig i Sunnmørspostens leder 28/2 om at arbeidet for å lykkes med dette går for sakte. Og skal vi lykkes trengs både en kraftigere dytt bak, som Sunnmørsposten etterlyser, og noen solide gulrøtter til de som går først. Norge har gjort det med personbiltrafikken. Vi vet at det virker.

Men skal vi lykkes med å kutte utslippene fra tungtransporten trenger vi mer enn batteriene og ladestasjonene som her etterlyses. At biogass vil spille en rolle i en kortere eller lengre overgangsfase er det ingen tvil om, og derfor har også Enova støttet en rekke nye biogasstasjoner. I hele EU er man imidlertid også overbevist om at hydrogen er en meget sentral del av løsningen. Der forhandles det nå om krav til hydrogenfyllestasjoner hver 100 km langs alle de viktigste transportårene. Fordi ingen av løsningene alene er den beste for alle typer kjøretøy og alle operasjoner, trenger vi en miks av disse om vi skal kutte alle utslippene.

Norwegian Hydrogen starter allerede rundt juletider i år produksjon av godt over et tonn hydrogen per dag i Hellesylt. Det er nok til å erstatte dieselforbruket til rundt 20 tunge lastebiler, som i løpet av ett år vil kutte norske klimautslipp med mer enn 4000 tonn CO₂. Og Hellesylt er bare starten! Fra 2024 og i årene fremover vil både vi og andre aktører ganske raskt være i stand til å produsere titusener av tonn med nullutslipps-hydrogen over det ganske land, og utland.

Sunnmørsposten etterlyser en generell dreining av subsidier fra personbiler til transportnæringen, og spesielt støtte fra Enova til flere ladere for tungtransporten. Vi etterlyser definitivt det samme for fylleinfrastruktur for hydrogen. I Sverige har myndighetene gjennomført konkurranser hvor vi og andre hydrogenselskaper har fått 100 % investeringsstøtte til å bygge fyllestasjoner. Begrunnelsen er enkel; infrastrukturen må på plass først for at transportselskapene skal ta de tunge investeringene i nye kjøretøy med ny teknologi.

I Norge finnes foreløpig ingen slik støtteordning, og det gjør at flere av våre første stasjoner også kommer utenfor Norge. Men når de norske støtteordningene for ladeinfrastruktur som Sunnmørsposten etterlyser, også kommer for hydrogen, så er vi klare til å bygge ut infrastruktur over hele landet. Fra Ålesund skal vi bygge et ledende europeisk selskap, som vil bidra sterkt til at tungtransporten blir utslippsfri.