Han skriver om dårlig økonomi, at andre tjener mest penger, at skipene var vakrere før, at cruise er blitt for vanlige folk (!) og at andre byer og havner har kontroll (men ikke Ålesund?). Og verre skal det bli.

Nå er riktig nok cruisenæringen liten, skriver han, men det kan visst se riktig ille ut likevel, hvis man bare forsøker.

Undersøkelsen han refererer til er i beste fall upresis, der den f.eks. beskriver den norske hurtigruten/kystruten som et av verdens mest forurensende luksus cruiserederier.

Cruisenæringen er den viktigste økonomiske bidragsyteren til den kommunale havnevirksomheten. Utbyggingen på Flatholmen og den nært forestående fornyelsen av sørsidekaiene ville ikke la seg gjennomføre uten inntektene fra cruisenæringen.

I tillegg legger skipene igjen 3-600.000.000,- hvert år til lokalt næringsliv i Ålesund.

Oppsummert, så synes jeg det tristeste her er at en politisk redaktør for den viktigste avisen i regionen kanskje glemmer at det han nedsnakker er en viktig næring.

Ålesund er spesiell i verden ved at vi tjener penger på cruisenæringen hele vegen fra skipsdesigntegnebordet, via utstyrsleverandørene, skipsverftene, opplevelsesleverandørene, restaurantene og til den kommunale havnen med alle sine lokale, nasjonale og internasjonale brukere.

Cruisenæringen er også en viktig distriktsnæring, noe som Geiranger snart skal få erfare. Reguleringen, som han kun observerer andre steder, har vi også i Ålesund. Denne bidrar til at cruise er blitt helårsnæring, med økt omsetning og med færre skip pr. dag.