I Ålesund, som en båndby, ligger alt til rette for at vi skal kunne ta i bruk kollektiv og sykkel på en god måte.

Derfor er det helt nødvendig, og langt på overtid, at mange tiltak nå blir startet for at flere skal oppleve kollektiv og sykkel som hensiktsmessige transportmiddel. For å få det til så må kollektiv konkurrere bedre med bilen både når det gjelder tempo, komfort og kostnad.

Vi har derfor lagt inn utbedring av mange kollektivknutepunkt, busstopp, prioritering av buss på ulike traseer og lyskryss i bypakkeprosjektene. Dette må til for at bussene skal komme raskere fram.

Mange av kollektivtiltakene ligger også først i pakken for at de tidligst mulig skal gi forbedringer for alle.

Vi er derfor glade for at MDG på fylket var en av pådriverne for å få til gratis buss i to måneder. Vi håper også at fylket vil se videre på gunstigere priser på lengre sikt. Mange vil forhåpentligvis i gratisperioden se at buss kan være et godt alternativ, spesielt til jobb og skolereiser.

Det er også lagt inn mange og viktige tiltak på sikker skolevei og sykkeltraseer i Bypakken. Her er det virkelig behov for et stort løft. Jeg vil anbefale en kikk innom bypakkealesund.no for å se gjennom de ulike prosjektene.

Lerstadtunnelen vil bidra til at Lerstad bydel vil få et nytt liv etter at hovedveien blir lagt under bakken.

Hadde det vært opp til oss alene, så hadde denne veien blitt kraftig nedskalert, men her kommer kompromissene i vedtaket inn. Vi får håpe at gode kollektiv, gang og sykkeltraseer på Lerstad vil bidra i riktig retning, men her synes vi det mangler en tøffere prioritering av tiltak.

Til sammen er det en mengde viktige tiltak som vil komme alle innbyggere til gode, også dem som kjører bil. Hvis flere tar kollektiv, gange og sykkel, så vil det bli bedre plass til dem som er avhengig av bilen.

Det er en vinn vinn situasjon. Vi får da plass til mange flere uten å bygge store motorveier med mange filer. Ålesund har lite areal, da må vi utnytte det best mulig, og ikke asfaltere alt.

Vi har selvfølgelig stor respekt for dem som må bruke bilen, og sliter med kostnadene dette medfører. Dette må vi kompensere med andre tiltak som for eksempel skattelette til dem som har minst.

Vi må likevel ikke glemme at det er dem som har aller minst som er mest avhengig av at kollektiv, gange og sykkel fungerer godt.

Bypakken blir da et stort og helt nødvendig felles løft for at alle skal få bo og arbeide i en flott by med et framtidsrettet transportsystem.

Endelig er vi i gang!