I Sunnmørspostens leder 1. februar er redaktøren igjen ute å fremsnakker Møreaksen, etter at samferdselsministeren dagen i forveien ble «forledet» til å hevde at regjeringen stod fast ved Møreaksen. I lederen hevder Sunnmørsposten at Møreaksen kommer bedre ut enn Romsdalsaksen både på trafikknytte, reisetid Ålesund-Molde, netto nytte og for bo og arbeidsmarked, selv med de informasjoner som er fremkommet i løpet av 2021.

Samme hvor mange samferdselsministere som har snakket varmt om Møreaksen de siste årene, vet nok redaktøren at under vårsesjonen i Stortinget i fjor, ble ikke Møreaksen banket gjennom, da den ikke fikk flertall for dette. Saken ble derfor bare «lagt til protokoll» som det heter på fagspråket.

Hadde Sunnmørspostens leder i det minste vært nøytrale i denne sak, vet han godt at den siste utgreiingen som Statens vegvesen gjennomførte ikke er relevant for Romsdalsaksen, da sistnevnte aldri har foreslått en tunnelløsning. Når Statens vegvesen også manipulerer med kalkylene de fikk veikontoret i Bergen til å utarbeide, beregner doble tunneler for Romsdalsaksen og enkle tunneler for Møreaksen, blir dette nesten komisk. Man kan lure på hvor langt aktørene på veikontoret i Molde er villig å gå for å presse fram Møreaksen som bare en minoritet her i fylket ønsker? Det kjempes nå med nebb og klør for å presse frem de første bevilgning for å kunne sette spaden i jorda, slik at det er for sent å snu selv med store overskridelser.

De fleste her i fylket vet at Møreaksen er sterkt underkalkulert og med de nye drivstoff og de skiftende strømpriser vi opplever, kan dette ende opp i en stygg kostnadssmell som savner sidestykke, og forsterker fylkets manglende utbedring av veinettet i de neste 20 årene.

Tautratunnelen er planlagt i et av landets kanskje største risikoområde med hensyn til seismisk aktivitet, dette også beskrevet i rapport fra Norges Geologiske Institutt i 2015. Vegkontoret i Molde informerte imidlertid samferdselsminister Hareid om at dette kan bli en av verdens sikreste tunneler, også meddelt fra Stortingets talerstol. Vi har allerede tre undersjøiske tunneler i fylket som sleit med lekkasje på grunn av dårlig fjell. Pumping av sjøvatn, kan aldri bli noe bærekraftig næring.

Det arbeides nå aktivt for å få ferdiggjort ferjeleiene for de nye elferjene som kan skysse oss raskt og effektivt over fjorden til en pris som alle kan leve med. Eksportvegen E136 fra Ålesund til Dombås og veiene mellom fjordene er det som må prioriteres! Det er der ulykkene og den største trafikken er.

Det er ingen skam å endre oppfatning her, redaktør!