Sunnmørsposten skrev onsdag om veien mellom Solavågen og Mauseidvågen, hvor 45 personer siden 2005 har blitt skadde i trafikkulykker. I samme periode har fire personer omkommet i ulykker på strekningen.

Dette er alvorlige tall. Én skadet eller omkommet i trafikken, er én for mye. Når det da skjer gang på gang på samme strekning, bør alle alarmklokkene ringe.

Sunnmørsposten har intervjuet ansvarlig politiker Kristin Sørheim, leder i samferdselsutvalget i fylket og fra Senterpartiet. Hennes kommentarer til saken er urovekkende.

For det første kaller hun veien «problematisk». Det må være årets underdrivelse. Etter å ha ført til ulykke på ulykke, inkludert dødsulykker, er veien ikke bare problematisk. Det er en vei som er særdeles farlig og som krever omfattende strakstiltak for at ikke flere liv skal gå tapt.

For det andre vil ikke Sørheim love tiltak. Riktignok skal fartsgrensen settes ned fra 70 til 60 kilometer i timen, noe som er bra og helt nødvendig, men utover det er det høyst usikkert om noe vil bli gjort. På spørsmål om midtdeler og rumlefelt, som kan hindre møteulykker, svarer Sørheim at det vil bli dyrt.

Svaret fra Sørheim illustrerer et av de største problemene med samferdselspolitikken til de styrende partiene over mange år: Nye og dyre veiprosjekter har blitt prioritert over vedlikehold og utbedring av eksisterende veistrekninger.

Dette politiske regimet har ført til et stort etterslep på vedlikehold og utbedring, og det har ført til veier over hele landet som ikke kan beskrives som annet enn livsfarlige. I tillegg har det skapt et politisk klima hvor penger trumfer trafikksikkerhet.

Argumentet om at midtdeler vil være dyrt fremføres i fullt alvor av Sørheim samtidig som regjeringen som partiet hennes er med i, bruker milliarder på nye og unødvendige motorveier.

Jeg mener at det er på høy tid å snu om på prioriteringen i samferdselspolitikken. MDG vil at utbedring og vedlikehold skal prioriteres over unødvendige motorveier. En skrinlegging av slike motorveiprosjekter vil frigjøre midler som kan brukes på trafikksikkerhetstiltak.

For dem som allerede har vært utsatt for en ulykke på veien mellom Solavågen og Mauseidvågen, er det dessverre allerede for sent. Men vi har muligheten til å hindre at flere havner i en ulykke langs denne strekningen. Da holder ikke argumentet om at midtdeler er for dyrt.