Ubåten ble senket i slutten av 2.verdenskrig med 67 tonn kvikksølv om bord. Etter at den ble funnet har det gått med utallige utredninger, mange hundretalls millioner kroner i utgifter og ikke-gjennomførte «beslutninger».

20. september la det såkalte «ekspertutvalget» fram sin anbefaling. Gjennom to år har dette utvalget av såkalte eksperter arbeidet på spreng med nok en vurdering av hva som skal skje med denne miljøbomben.

Nå anbefaler de at mest mulig av kvikksølvet tas opp før vraket (og det resterende kvikksølvet) tildekkes på sjøbunnen. En av årsakene til at det ikke anbefales å heve vraket er at ammunisjonen om bord vurderes som farlig.

Overdriver faren

En ekspert kunne fortalt utvalget at torpedoene er ganske ufarlige da detonatoren er adskilt fra ladningen. Torpedoen har en propell i baugen som skrur detonatoren inn i ladningen etter enn viss distanse. Det er utrolig at ekspertutvalget ikke vet dette.

I et tidligere leserinnlegg kom jeg med følgende spådom mht denne sakens videre prosess. Når rapporten nå er overlevert departementet, kommer det til å svare at de skal «vurdere den grundig». Gjennom hele perioden denne regjeringen har sittet har det i enhver anledning og i enhver sak vært svaret.

Hva nå?

Det var fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) som mottok rapporten 20. september. I tråd med hva jeg spådde, kom slike intetsigende fraser fra ministeren.

Han skulle sette seg «grundig inn i rapporten og anbefalingene». Deretter skulle regjeringen vedta hvordan saken skulle «håndteres videre». Med andre ord ikke noe om at anbefalingene nå endelig skulle følges opp av konkret handling.

Det eneste som, med velvilje, kunne tolkes som en konkret lovna, var at «regjeringen skulle vedta hvordan saken skulle håndteres videre».

Kunne vært hevet

Det tragiske i dette er at allerede i 2008 sto det kompetente nederlandske bergingsselskapet Mammoet klare til å heve ubåtvraket. Kystverket hadde da anbefalt heving og sto som oppdragsgiver.

Imidlertid ble ikke oppdraget noe av. Hvorfor denne avgjørelsen ble endret har jeg vanskelig for å se. Selskapet var meget kompetent, hvilket de har bevist, bl.a. gjennom hevingen av den russiske ubåten «Kursk» i 2003.

På Fedje har folket gjennom alle disse årene vekslet mellom håp, frustrasjon og skuffelse. I dag er det ingen grunn til å heise flagget. Denne rapporten betyr ingenting fra eller til. Gjennom årene har de mange rapportene vekslet mellom heving og tildekking.

Nå er de «Ole Brum» som har talt – ja takk, begge deler.