Ålesund INP fikk selvsagt med seg artikkelen i Sunnmørsposten om sykkelvei i Fjellgata. Vi har informert om sykkelveien som resulterte i reaksjonen fra beboere.

Det er ren galskap å bruke bypakkekroner på sykkelvei i Fjellgata som beboerne ikke vil ha, Parkgata/Fjellgata er altså anbefalt trasé for sykkelvei iht. rapporten fra Norconsult. Ålesund INP sier ja til sykkelvei, men ikke på bekostning av p-plasser i boligsonene. Konsekvensene vil bli at ca. 230 p-plasser forsvinner i boligsone 4 og 6 som allerede mangler parkeringskapasitet. Dette vil kunne medføre flere feilparkeringer og utfordringer ved fremkommelighet som vil øke med betydelig mindre trafikksikkerhet og miljø. Dette vil resultere i mer søkekjøring for parkering i området og sprengt kapasitet, noe som er lite ønskelig.

Bo hjemme så lenge som mulig, og bli gammel i Fjellgata, skal være mulig for alle. Da må vi tenke på de eldre med behov for bil.

De eldre bruker gjerne bil fordi de trenger det i hverdagen til sine gjøremål, her må vi ta hensyn slik at de kan ha parkering i gaten. Det vil også bli mindre attraktivt for småbarnsforeldre, og andre som er avhengig av bil i hverdagen. Området som boligmarked vil bli mindre attraktivt, dette vil uten tvil bli negativt for dem som er eiere — og i verste fall vil dette føre til at folk flytter fra Fjellgata. Dette må da være lite ønskelig boligpolitikk og utvikling. Borgundvegen/Innfartsveien er et glimrende alternativ om en legger forholdene til rette og sykkelveien legges da utenfor boligsoneparkeringen. Vi ber derfor om at de folkevalgte politikerne som skal avgjøre dette bør starte å tenke konsekvens og høre på dem som berøres.

Steinvågvegen/Kirkegata er også anbefalt trase for sykkelvei, pr. dags dato står der ca. 100 biler parkert som må finne seg ny plass om dette blir en realitet. Ålesund INP mener at Ivar Aasens gate/ Nedre Strandgate har god kobling til Steinvågsbrua og utgjør det mest logiske valget for sykkelvei inn mot sentrum. Når det gjelder videre sykkeltrasé i sentrum vil det gi enorme konsekvenser å legge den i Notenesgata, Løvenvoldgata og videre opp parkgata. Her bør et annet alternativ utredes.

Politikerne som skal avgjøre dette skal være smertelig klar over at Ålesund iht. PAKT-rapporten er en av de mest sårbare byen ved å miste parkering. Vi må ikke avvikle sentrum vi må utvikle. Bilen er et gode som er kommet for å bli. Vi må verne om parkering både til besøkende og boende i Ålesund sentrum.

Ålesund Industri og Næringspartiet – INP vil slåss for en levende by, vi vil sikre en by der det er praktisk mulig å bo. Vi står på innbyggernes side!

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!