Det er selvsagt at Ålesund kommune omfatter alle bydeler i kommunen, men Bypakke Ålesund har et uttalt fokus på byområdet i Ålesund. Det vil si de områdene med størst trafikk. Det gjenspeiler seg i hvor bomstasjonene er plassert.

Innenfor omkretsen til bomstasjonene er det helt udiskutabelt at Ålesund er en båndby.

Hovedrutene fra Hessa til Emblem viser også dette tydelig, og dekker det desidert største passasjertallet i regionen (71 % av innbyggerne og 77 % av arbeidsplasser), og det største potensialet for videre vekst.

Vi ønsker selvsagt at det skal bli gode kollektivtilbud i alle bydeler, men det er viktigst å starte med områdene med tettest trafikk. Dette blir tydelig i det nasjonale nullvekstmålet om at reduksjon av klimagassutslipp, kø, luftforurensing og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk, og ved at persontransportveksten i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Selvsagt er det større behov for bil i grisgrendte strøk enn i bysentrum. Vi må derfor legge til rette for begge deler, men veldig mange kan bruke kollektiv, gang og sykkel til jobb eller skolereise. De mest befolkede byområdene har begrenset areal.

Det er selvsagt at en buss tar mindre plass på veien enn 50 biler. Ved å legge til rette for at flest mulig tar buss, så vil vi frigjøre mye plass på veiene. Det vil da motvirke kø og behov for mer vei. Vi ønsker areal til bolig, arbeidsplasser og grønne friområder, ikke vei.

Aarsæther påstår, ubegrunnet igjen, at folk med dårlig råd har flyttet på landet for godt.

Undersøkelser på området tyder derimot på det motsatte. Det er dem med dårligst råd som bor i de tetteste byområdene, i de minste leilighetene, mens dem med best råd flytter ut i eneboligene sine rett utenfor byområder.

Ifølge Byanalyse Ålesund og Ålesundsregionen utarbeidet av Statens vegvesen i 2020 vil regionen på grunn av befolkningsøkningen øke antall kilometer med privatbil med 250 000 i 2050 med et transportsystem som i dag.

Hvis nullvekstmålet skal oppnås så må disse kilometerne overføres til kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det betyr en reduksjon i ca. 21 000 bilturer pr. dag. Alternativet er mer og breiere vei, elbil eller ei.

Derfor er det vårt ansvar som ansvarlige politikere å legge alle forhold til rette for at vi skal få det skiftet. Vi trenger alle en ekstra push for å endre vaner.

Gratis buss i to måneder kan bidra til det. Bompenger kan bidra til at vi tenker oss en ekstra gang om før vi tar bilen. Men det viktigste vi kan gjøre er å lage et godt kollektivsystem som bidrar til at mange kan se at det er mulig å ta mer buss.

Det må vi få til i hele kommunen, men vi starter med området hvor potensialet for endring er størst og kapasitetspresset på veiene er tøffest. De laveste fruktene må plukkes først.