I et leserinnlegg 2. desember kommer Egil Røssaak med en rekke meninger og påstander om biler og byutvikling i Ålesund. På vegne av styret i syklistenes landsforening (Ålesund) så vil vi gjerne imøtegå noe av dette. Vi skal holde oss unna å debattere bussterminal, men når du også har en god sleiv rundt det å sykle i Ålesund så gir vi lyd fra oss.

Du sier jo selv at du har sluttet å sykle. Da har du kanskje sluttet å bry deg om at andre ønsker og vil sykle trygt rundt i denne byen? Om det ikke er mange biler ifølge deg som kjører rundt i Ålesund, så er det i hvert fall mye bilvei i forhold til biler? Det mest slående med dronebildet som er brukt i avisa er jo ikke mangel på biler, men hvor mye bilvei vi har tilrettelagt i denne fine Jugendbyen?

Om det blir mindre bilvei – tilpasset den lave biltrafikken Røssaak refererer til – så blir det plass til annet. Vi er opptatt av at det skal bli trygt og attraktivt å sykle i byen – og også til og fra. Syklene bør bort fra fortauene, vi har ingenting der å gjøre dersom det skal være trygt for fotgjengere. Det går strengt tatt heller ikke an å sykle på fortauene i Ålesund.

Vi tror du har helt rett i at det i normalsituasjonen, så er det ikke mye biler og rushtrafikk i Ålesund. Og det må gå an å finne løsninger hvor tilgang til bil for beboere samt den tilfeldige håndverker blir ivaretatt, men slik vi ser det så må man dele på bysentrum. Et sentrum med færre biler i gatene enn i dag – med flere syklister og dedikerte sykkelfelt – tror vi er positivt for denne fine byen vår. Frigjort uterom kan også brukes til annet enn trær.

Når man skal bruke konkrete tall som argumentasjon så bør man være etterrettelig. Vi vet ikke hvor Røssaak har plukket opp tallet «7» fra, for det riktige er at 159 personer i Ålesund har svart på sykkelundersøkelsen. Det er ikke i tusentall, men det er vitenskapelig representativt ref folketallet i Ålesund. Disse 159 sykkelinteresserte som svarte var unisone på at det verken er trygt eller tilrettelagt for syklister i byen vår. Over halvparten sier de ville brukt sykkelen mer dersom det var tryggere. Hvor mange nye syklister vil vi da få om det var tilrettelagt med sykkelvei her i byen? Disse syklistene kjører kanskje bil i dag?

Tiden hvor syklistene trygt kunne ferdes i bygatene i Ålesund er for lengst forbi: Bilene tok over, det ble gjort en god jobb i å sprenge vekk fuglefjell i denne byen for å tilrettelegge for flere bilister. Nå tenker vi at tiden er kommet til å fornye og igjen tilrettelegge for mykere trafikanter. Man trenger ikke å sykle i storm Egil (da går man vel strengt tatt ikke ute heller), men litt vær går fint! Og med piggdekk på sykkelen kan man sykle på vinteren også, om man vil.