Til tider ser vi at AP og andre venstresideparti opponerer mot industribedrifters planlagte omlegginger som går ut over eksisterende arbeidsplasser. Eksempelvis gikk Per Vidar Kjølmoen i fjor til frontalangrep mot regjeringa og daværende næringsminister på ei sak han ikke hadde satt seg tilstrekkelig inni. Det gjaldt Kongsberg Maritimes planlagte utflagging av en produksjonslinje til Finland som involverte rundt 30 arbeidsplasser. Ministeren sitt tilsvar var vagt og konkretiserte ikke på spørsmålene som Kjølmoen reiste.

Den maritime industrien og skipsfarten har store utfordringer med å møte kravene til utslippsreduksjoner fram mot 2030 og 2050. Elektrifisering av skipsflåten går tregt, mange redere foretrekker fremdeles konvensjonelle fremdriftssystemer. Elefanten i rommet er de store skipene som forbruker tungolje med enorme utslipp.

Den maritime industrien har lenge sett at fortsatt produksjonen av konvensjonell teknologi ikke er bærekraftig. Produksjonslinjen som blir flyttet til Finland er for produkter den konvensjonelle teknologien er basert på. I tillegg har produksjonslinjen hatt lav lønnsomhet pga. konkurranse.

De siste 10–15 årene har det foregått en utvikling av ny teknologi tilpasset elektrifiserte fremdriftssystemer. De har kommet langt og mener de har lagt grunnlaget for «det grønne skiftet». En av nyskapningene er Permanent Magnet (PM) motorer som er basert på en diversifisert teknologi med involvering av mange fag, noe som gjør terskelen for utflagging mye høyere. Her snakkes det om utvikling og produksjon av store elektromaskiner på norsk jord for maritimt bruk, noe som ikke har foregått på flere tiår.

Imidlertid har lansering av teknologien vært problematisk, delvis på grunn av underkommunikasjon, og salget har heller ikke tatt av som forventet. Skipsflåten foretrekker fremdeles konvensjonell teknologi på grunn av ekstrakostnad med elektriske systemer. Politikerne har ikke deltatt med drahjelp. Bransjen erfarer at omleggingen mot et grønt skifte blir møtt med skepsis og negativitet. De er bekymret for at dette bidrar til en pågående kompetanseflukt.

Det er grunn til å heie på den maritime industrien. Oljeindustriens restriksjoner og miljøkrav biter ikke. Fokuset er på nyskaping og omlegging, og det kan virke som en del av løsningen er der. Men Per Vidar Kjølmoen og andre må forstå at det å slåss for eksisterende arbeidsplasser og produksjonslinjer ikke alltid er forenlig med den omleggingen som er nødvendig for å oppnå det grønne skiftet.

Så jeg vil oppfordre Regjeringa og næringsministeren om å applaudere det som foregår. De bør engasjere seg aktivt og tilby drahjelp i form av offentlige virkemidler, regelverk og avgiftsregime tilsvarende elbil kampanjen som kan føre til at volumet av produksjon og salg tar av. Å miste arbeidsplasser er ille nok, spesielt for dem som rammes av det. Men hvis nyskapning og omlegging bærer frukter, vil relaterte produksjonslinjer kunne føre til betydelig vekst og etablering av nye kompetansearbeidsplasser i næringen.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!