Og ikke før jeg sendte av gårde et tilsvar på artikkelen om høye mobbetall i Ålesundsskolene, er det nytt oppslag i Sunnmørsposten som bekymrer: «Kommunalsjef: – Skulane har ikkje nedbemanna nok».

Rødal, dette er til å grine av. Vi forstår at kommunen har budsjettsprekk og er så nærme ROBEK som vi kan være. Men dette går ikke! Det som er gledelig er at rektorene tar til motmæle. Rektorene ser hvor galt det slår ut, men taler de for døve ører? Hvem hører etter? Er det noen som i det hele tatt skjønner at skolen har stått i et veiskille lenge? Lærerne har blitt pålagt et samfunnsmandat som utdanningen de har tatt ikke kvalifiserer til. Det må derfor jobbes med å ruste skolene slik at de møter krav, forventninger og etterspørsel.

For dette handler om så mye. Om at nordmenn har tillit til at høy statlig styring gir gode tjenester for befolkningen. Om at vi er mange som har løsningen for å ivareta en god norsk skole. Om en løsning som kort oppsummert heter «tverrfaglig samarbeid». Om en god norsk skole der laget rundt elevene er fulltallig. Det vil si nok lærere til å undervise, spesialpedagoger til å ta seg av elevene som trenger spesialundervisning og en komplett elevtjeneste; sosiallærer, miljøterapeuter, helsesykepleiere, miljøarbeidere, assistenter og fysioterapeut. Når elevene blir ivaretatt gjennom tverrfaglig samarbeid, har de den beste forutsetningen for å ta imot undervisning.

Mange blir preget for resten av livet av dårlige opplevelser i skole og barnehage. Lærerne har ikke nok tid og kompetanse til å følge opp det psykososiale læringsmiljøet og elevene som trenger ekstra hjelp. Vi vet at mange av dem som faller fra i skolen har strevd lenge uten at noen har fanget det opp. Dette vet vi. Men hva hjelper det, Rødal, når dere ikke gjør noe med det?

De faktiske forholdene på skolene i Ålesund står i stor kontrast til det kommunalsjef Rødal sier i Sunnmørsposten. Skolene har ikke nedbemanna nok?

Det skolene i Ålesund trenger er:

  1. Flere ansatte med sosialfaglig utdanning. Det må økes antall stillingshjemler for miljøterapeuter i skole, i barnehager og i SFO.

  2. Å styrke det psykososiale arbeidet i skolen.