Dagens planer for fergefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand er svært miljøfiendtlige og kostbare. Den planlagte traseen vil ødelegge urørt natur og matjord. Kraftig trafikkøkning vil gjøre det vanskeligere å nå Norges klimamål og nullvekstmålet for byene. Prosjektet vil også bli svindyrt både for staten og for folk gjennom økte bompenger.

Siden planleggingen av ny E39 startet har vi fått ny kunnskap, både om alvoret i situasjonen for naturmangfold og klima og om hvor enorme kostnadene for veiprosjektet kan bli. Samtidig har vi også sett at folkeviljen til å finansiere store motorveier gjennom bompenger er på et lavt nivå. Når flere av de planlagte motorveiene i tillegg er overdimensjonert med tanke på transportbehovet, er det på tide å endre de ødeleggende planene som foreligger.

Fylkeskommunene langs kysten har vist stor vilje til å redusere utslipp av klimagasser gjennom ferjer med såkalt null- eller lavutslippsteknologi. SV har også fått gjennomslag for at fylkeskommunene skal få kompensert merkostnader knyttet til utslippsfri ferge- og båttrafikk i forbindelse med budsjettavtalen med regjeringen i fjor høst. Denne lavutslippsrevolusjonen har aldri vært reflektert i eksisterende utredninger for E39 og må tas hensyn til i det videre arbeidet.

Nå er på tide å sette en fot i bakken og få utredet et nytt, helhetlig alternativ til det konseptet som planlegges nå: Et alternativ som gir trafikantene en bedre og sikrere vei enn i dag, samtidig som vi tar vare på miljøet og senker utbyggings- og driftskostnadene kraftig. Derfor foreslår vi at det skal utredes en alternativ plan for en forbedret E39 Kristiansand-Trondheim, hvor følgende prinsipper legges til grunn:

  • Dagens trasé skal i hovedsak være utgangspunktet.

  • Tofelts vei med gul midtstripe blir standard, med trefelts vei og forbikjøringsfelt der det er passende.

  • Sikkerhet har høy prioritet, med lyse tunneler, rassikring og midtdeler der dette er tjenlig.

  • E39 skal ha gode ferjetilbud der bru eller tunnel er negativt for natur og miljø, eller der kostnadene blir urimelig høye. Planen skal basere seg på ferjer med nullutslippsteknologi.

  • Planleggingen skal ses i sammenheng med målet om at godstrafikken på strekningen i størst mulig grad skal overføres fra vei til sjø.

  • Atskilte gang- og sykkelveier skal som hovedregel etableres langs traseen.

  • Kollektivfelt må få høy prioritet ved byer og tettsteder.

Dette vil være godt nytt for klima, natur og matjord, det vil føre til reduserte bompenger for bilistene og det vil frigjøre midler som kan brukes på andre viktige samferdselsprosjekt som livsviktig rassikring og miljøvennlig transport.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!