De hevder at turistene ikke legger igjen penger til det lokale næringslivet. Spørsmålet reises om vi burde avgiftsbelegge turistskipene, eller rett og slett forby dem å legge til kais lenger. Det mye her som minner om totalt fravær av selvransakelse, og ikke minst frustrasjoner som bare vi nordmenn er ansvarlige for.

Nei-politikk

Norge er et lyst land på sommerkvelder, og turister er livlige også etter at handelsgatene stenger. Turistskip legger derfor ikke alltid til kais i kontortider. Stenger du senest kl. 18, holder du åpent kun arbeidsdager, eller følger du ikke med på anløpskalenderen?

Da burde du legge om strategien litt. Våre folkevalgte må også følge med i timen: enhver begrensing av åpningstider og skjenkebevilling bør fjernes.

Enkelte hevder dessuten at næringslivet og folk flest er hjulpet med ekstra havneavgifter. Avgifter som havner på byråkratens bankkonto i Ålesund f.eks., gir ingen garanti at disse midlene omfordeles til næringslivets fordel. Hvis pengene vil rulle inn i det hele tatt i et bysentrum på randen av pustemaskin og intravenøs næring, med bomring rett rundt hjørnet. Det er ikke hver dag et bystyre velger harakiri, men i fjor var det bare så vidt at kommunen søkte seg inn på ROBEK-lista. Vi kan dessuten ikke tvinge cruiseselskapene til noe. De kommer, eller de kommer ikke. For dem er det jo langt mer lukrativt å seile til Middelhavet eller Karibia.

Ja-politikk

Kommunene er en egnet myndighet som kan tre i dialog med cruiseselskapene, men det synes å bestå total mangel på kommunikasjon og PR. Turistene trenger da ikke nødvendigvis å spise middag i byen. Underholdning ved en pils, et glass vin eller en varm kopp te vil sørge for en uforglemmelig opplevelse. Bør Molde drive med sin jazzmusikk i bare fem dager i året? Skal turistene stå og fryse på Aksla eller Atlanterhavsveien uten åpne toaletter? Hvem har ansvar?

Turistkontoret VisitMR/VisitNordvest skjuler seg bak en nettside med fine bilder og historier, men imidlertid kaprer danskene begrepet Nordvest for å markedsføre ferieidyllen Vesterhavet. Noen som sover i timen? Her må en vinnermentalitet til, i hvert fall hvis vi skal få turistnæringen i trolig verdens vakreste fylke til å lykkes.

«Avgiftskåt»

Vi gjør noe riv ruskende galt selv, mens vi ikke føler behov å være kritiske for oss selv. Det er politikernes oppgave å revurdere regler og rammer som fungerer mer som et håndbrekk enn noe som legger til rette for et blomstrende næringsliv. Ekspertene har tunnelsyn når det kommer an på løsninger, og det er typisk norsk politikk å bli «avgiftskåt» for å få inn penger på en rask måte.