Strekningen Ålesund -Ørskogfjellet er felles mellom E39 Møreaksen og E136 Eksportveien, som går fra Ålesund til Dombås. Fellesstrekningen finansieres av Møreaksen.

Den mest trafikkerte delen av Eksportveien blir altså prioritert med byggingen av Møreaksen, noe Fossum tilsynelatende ikke er klar over. Han hevder at Møreaksen vil brukes av rundt 2.000 biler i døgnet. Da har han ikke fått med seg at E39 Møreaksen går fra Ålesund til Ørskogfjellet også, med langt større trafikk.

Fossum har heller ikke fått med seg at Fergefri E39 Møreaksen erstatter hele tre store ferjesamband, med til sammen 3.890 ÅDT, nær det dobbelte av hva Fossum nevner. Til sammenligning var trafikken på E136 Eksportveien i Romsdalen i samme periode 1.941 ÅDT, bare halvparten av trafikken på fjordkryssingen av Møreaksen. Hvorfor prioritere veien med minst trafikk?

Fossum har heller ikke fått med seg at tunnelen under Romsdalsfjorden har to separate løp, med to felt i hvert. Vedlikehold etc. vil dermed ikke føre til stengt tunnel i noen retning, og han trenger ikke bekymre seg over å havne bak en saktegående lastebil. Det er også feil at slike tunneler er ofte stengt, typisk under 1 % av tiden.

Fossum hevder at spørreundersøkelser viser at folket ikke ønsker Møreaksen med undersjøisk tunnel. Fakta er at ulykkesrisikoen er mindre i tunneler enn annen sammenlignbar vei. Sunnmørspostens meningsmåling viser at om en tar hensyn til feilmarginene er det i praksis dødt løp mellom Romsdalsaksen, Møreaksen og ferje. I alle valg siden 2010 har det vært et stort flertall til de partiene som er for Møreaksen, slik som i 2021 da over 62 % av velgerne i vårt fylke stemte på partiene som ønsker Møreaksen.

Fossum har rett i én ting – med ferje må man ofte vente, da er veien stengt 85 % av tiden. Møreaksen er alltid åpen. Å sidestille en hovedsakelig stengt vei med en som alltid er åpen er totalt urimelig, der har Fossum rett.

Når Fossum nevner kostnaden for Møreaksen for hele strekningen Ålesund – Molde, så burde han også nevnt at dette beløpet ikke bare finansierer store deler av Eksportveien, men også gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen, to store øyer med langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen omfatter. Når en sammenligner med andre alternativer må disse kostnadene inkluderes, ellers blir sammenligningene helt meningsløse.

Det er lite fakta i innlegget til Fossum, men positivt er det at han har innsett et stort problem med ferjer. Ferjefri E39 burde gitt et hint.