Ifølge Sunnmørsposten har 4 mennesker mistet livet på denne strekningen siden 2005 og rundt 45 har blitt skadd. Strekningen er knappe 3 km.

Jeg vil komme med en påstand: Dette er ikke bare fylkets farligste vei. Dette er Norges dødeligste veg! I 2018 kåret NRK «Norges verste veg». Førsteplassen gikk til strekningen E16 Arna-Stanghelle utenfor Bergen, med begrunnelsen: I perioden 1991–2018 hadde 41 mennesker mistet livet på strekningen (som for øvrig er ca. 31 km). Det er ingen tvil om at vegens ulykkesstatistikk er horribel lesning. Men la oss sammenligne antall dødsfall per år per km veg: «Norges farligste veg» (Arna-Stanghelle) har 0.05. Sulavegen (Furneskrysset-Eidsnes) har 0.08!

Det er opplagt for alle at denne vegen må utbedres, så hvorfor skjer det ikke? Svaret er feilslåtte prioriteringer og lammende ambisjoner. I fylket vårt har fornuftig vegbygging de siste årene vært offer for stormannsgalskap: Alle ressurser pløyes inn i de pompøse prosjektene Møreaksen og Hafast, og sårt tiltrengte utbedringer slik som E39 gjennom Sula og Blindheimstunnelen havner helt på sidelinjen. Plan for Blindheimstunnelen skulle opprinnelig vært ferdig sommeren 2020.

Så ble det 2022. Nå er vi i 2023 og prosjektet er fortsatt i det blå. I mellomtiden har som kjent 3 mennesker mistet livet i tunnelen.

Vegen gjennom Sula holdes gissel av ideer om firefeltsveg tilknyttet prosjektet Hafast (om mulig et enda større luftslott enn Møreaksen). At trafikken på deler av strekningen rettferdiggjør en firefeltsvei er riktig, men vi har ikke tid til å vente. Vi kan ikke tillate å la det perfekte bli det godes fiende. For i mellomtiden dør og skades mennesker på denne vegen.

Siden vegvesenets byråkrater ikke ser ut til å bry seg, skal jeg hjelpe de på veg. Målsettingen er klar: Vi må ha en løsning som minimerer risiko for ulykker på denne strekningen, samtidig som at vi ivaretar effektiv trafikkflyt og tar hensyn til at det vil bli behov for firefelts veg. Vi må sanere de 5 farlige avkjørslene på strekningen Vikane-Eidsnes, samt utbedre krysset mot E39 Sundevegen til et sikkert kryss med høy kapasitet.

Løsningen er et planfritt kryss på Eidsnes med en rundkjøring hevet over vegbanen, med av- og påkjøringsfelt til hovedvegen og tilknytning til lokalveg og E39 Sundevegen. Krysset etableres med tilstrekkelig luftspenn over hovedvegen for en fremtidig utvidelse til fire felt. Forbi Bjørkavågen legges vegen i en 500 m tunnel. Den gamle Fv61 gjennom Bjørkavågen blir lokalveg. Jeg vil anslå at dette prosjektet kan realiseres for om lag 300 mill. kr. Utbedringen av «Norges verste veg» er for øvrig planlagt å koste over 13 mrd. kr, mens Møreaksen vil koste over 25 mrd. kr (og for øvrig ikke spare en eneste ulykke).

Kan vi alle innse alvoret og utbedre denne vegen nå, før neste alvorlige ulykke inntreffer? På forhånd takk!