Det er vel og bra, men fremdeles bruker de fossilt brennstoff som blir pumpet opp fra havbunnen. Da blir det feil å kun beregne utslippet fra motoren, man må også ta med produksjonen av drivstoffet.

Videre kommenterer hun min påstand at flere reiste med buss før, og skriver at de tidligere lokale rutebillagene også fikk offentlig støtte. For ordens skyld, det siste busselskapet uten tilskudd her på Nordre Sunnmøre var Skodjeruta, drevet av familien Ytrelid.

Siden alle andre fikk støtte, opplevde de at konkurransesituasjonen ble forverret. Til slutt ønsket de tilskudd også, for å få en rettferdig konkurransesituasjon. Da krevde fylket at livsverket deres måtte sammenslåes med SRB, Sunnmøre og Romsdal Billag. Det var i 1993, og de som leter vil se at jeg skrev om dette overgrepet i Sunnmørsposten da også.

Vi opplever stadig i Norge at organisasjoner drevet eller støttet av det offentlige utkonkurrerer private bedrifter, som betaler skatt og bidrar ellers til samfunnet. Så blir de erstattet av virksomheter som blir subsidierte, går med underskudd og betaler ikke skatt. Dermed koster de samfunnet trippelt opp, både i form av økte utgifter, tapte inntekter og dårligere tjenester.

E.P. Ytrelid var ett av en rekke rutebillag som drev person- og godstrafikk fra bygdene til Ålesund etter krigen. Bygdefolket følte stort eierskap til disse, ofte hadde de vært med på stifte og betale inn startkapital til dem. I dag kaller vi dette for sosiale entrepriser eller kooperativer.

Med oljerikdommen på 1980-tallet fikk vi selve gullalderen for sosialistene. Alt skulle de styre. Vi fikk en offentlig sektor som este ut, tre forvaltningsnivå og alle fikk jobb i stat, fylke og kommune.

Japan og Sør-Korea valgte bedre løsninger og en atskillig mindre offentlig sektor. De har det vel så bra som nordmenn. Mer frihet til egne valg, mindre skatt og offentlig utgifter har de også.

Sosialistene kan ikke utstå at andre har alternative og bedre løsninger enn dem. Alt skal sammenslåes til store offentlige monolitter, hvor de kan utøve paternalismen sin og få posisjoner, makt og status.

De kan gjerne slå seg på brystet og subsidiere gratis busser til Ålesund, det er uansett skattebetalerne som står for gildet, og de betaler allerede mer enn nok.

Får de viljen sin, vil vel sosialistene at vi skal betale så mye skatt og avgifter at vi alle blir avhengige av NAV. Når det skjer, vil de nok som ekte paternalister at vi skal føle takknemlighet ovenfor dem og løsningene de har valgt, og ikke tenke på at de fleste andre vestlige land har organisert seg på atskillig bedre og rimeligere måter.