«Fraværsgrensa virker (…) Skolefraværet er redusert til en tredjedel» står det i Sunnmørsposten 13. november 2016. I høst bestemte regjeringen med Torbjørn Røe Isaksen i spissen å innføre en fraværsgrense som medfører at alle elever med over 10% fravær i et fag ikke får et vitnemål. Artikkelen denne mandagen er et intervju fra min egen skole, Ålesund Videregående Skole, men i motsetning til lærere, rektor og elever som har blitt intervjuet, ser jeg ikke positivt på nedgangen.

Redusert

Selv kan jeg skimte med et redusert fravær i forhold til de tidligere årene, men likevel har jeg på følelsen at det å lære er mye mindre viktigere enn før. Ja, det fysiske fraværet er ikke lenger et problem, men hva med det mentale fraværet? Det er vanskelig å forstå hvorfor regjeringen, rektorer, elever og lærere på landsbasis ser utelukkende positivt på grensa ettersom skolens grunnlag svinner.

Opptatt med annet

Fravær Artikkelforfatter Håkon Avseth (18) er elev ved Ålesund videregående skole

Denne mandagen satt jeg i klasserommet på ærverdige latinskolen i Ålesund sentrum. Rundt meg ser jeg elever, nesten alle er tilstede. Ved å skue rundt i klasserommet er det vanskelig å se noen som følger med på det læreren forteller. De fleste spiller Tetris på Facebook, leser Aftenposten eller ser på Netflix. Noen skriver norsk oppgava de ikke rakk å bli ferdig med i går kveld, til tross for at det er spansk som står på agendaen.

Privatist

Kunnskap

Lære om oss selv