Det som jeg ikke kan gjøre noe med er de dårlige veiene som syklister må bruke for å komme seg fram. Syklister i Ålesund, enten de skal sykle i Sentrum, på Moa, i Spjelkavik, til Magerholm eller andre steder i Ålesund kommune, må velge mellom kombinert gang- og sykkelveg, boligvei eller sterkt trafikkert bilvei.

Det er tilfeller som jeg har opplevd selv, og hørt andre oppleve, er at bilister ikke tar hensyn til fotgjengere og syklister som bruker disse veiene.

I sentrum er en er nødt til å sykle i gatene for å komme seg gjennom byen. Langs de fleste av gatene er det parkeringsplasser. Syklister som sykler rundt i byen må være oppmerksom på «døring» som betyr at en bilist åpner bildøren sin idet en syklist passerer. Dette kan føre til store skader på syklisten.

Hva kan gjøres for å forbedre veiene i Ålesund slik at syklistene kan ferdes på en tryggere måte? Ved sentrum, må vi være villig til å redusere antall parkeringsplasser i gatene som blir valgt som sykkeltraseer. Dette åpner også byen mer for andre som bruker byen. Bypakken Ålesund har mange og viktige planer for for syklister og andre, men det kan alltid utvides og forbedres. Jeg foreslår at fartsgrensen nær skoleområder senkes fra 30 km/t til 20 km/t.

Ålesund sentrum har en utmerket fordel for syklister, siden byen er forholdsvis liten, slik at de fleste områdene rundt i byen kan nås innen 10–20 minutter med sykkel. Men syklister blir nedprioritert til fordel for biler i store deler av Ålesunds gater, veier, og boligstrøk. Det er på tide at vi prioriterer å bruke Ålesund til noe annet enn bilparkering.