Før jul sendte Møre og Romsdal fylkeskommune søknad til Samferdselsdepartementet hvor de ber om lov til å øke takstene for elbil på ferjene i fylket vårt. I dag betaler en elbilist 50 prosent av ordinær takst, mens fylkespolitikerne ønsker å øke taksten til 70 prosent. Det synes Møre og Romsdal elbilforening er en dårlig idé.

Elbilistene skal bidra i spleiselaget til samferdselsinvesteringer, men for å fortsette å kutte klimagassutslipp fra veitrafikken må vi sørge for at bilkjøperne velger en elektrisk bil uten utslipp framfor en bensin- eller dieselbil som forurenser. Dagens regel hvor elbilen betaler 50 prosent av ferjetaksten til en fossilbil er et godt kompromiss som sikrer penger til samferdsel samtidig som vi bytter ut den forurensende bilparken.

For elbil er et godt klimatiltak. I fjor valgte over 7000 nybilkjøpere i Møre og Romsdal en elbil framfor en fossilbil. Til sammen reduserer de klimagassutslippene fra veitrafikken med cirka 14 000 CO₂ bare i 2023. Og årets nyttårsgave fra fylkespolitikerne er at de vil gjøre ferjebilletten dyrere, i en tid hvor også alt annet i samfunnet blir dyrere.

Miljørabatt for elbil er et effektivt tiltak som gir høyere elbilandel i Distrikts-Norge enn det vi ellers ville hatt. Selv om mange i dag kjøper elbil, er kun 16 prosent av den totale bilparken i Møre og Romsdal elektrisk, vi har fortsatt en stor jobb foran oss. Elbilforening frykter at hvis lokale tiltak svekkes, så kommer vi ikke mål med ambisjonene om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler.

Møre og Romsdal Elbilforening har sendt brev til Samferdselsdepartementet og bedt om at søknaden til Møre og Romsdal fylkeskommune avvises. Om folk også i framtida skal velge en elektrisk bil så trenger vi god lokal elbilpolitikk i Møre og Romsdal. Da vil vi også klare å fortsatt kutte klimagassutslipp fra veitrafikken.