Ser i Sunnmørsposten 10.2.22 at den gode Bernhard Riksfjord, Aukra, har fått inn et innlegg til fordel for Møreaksen.

For meg ser ut som at den gode Riksfjord har spist en god del blåpapir, han har det samme argumentet som Helge Orten bruker, nemlig at Møreaksen er den korteste veien mellom Ålesund og Molde. Jeg vet ikke hvor godt den gode Riksfjord fulgte med i geografitimene, men vennligst gi han et norgeskart slik at han forstår at Norge er litt mer enn Ålesund og Molde, og kanskje også Otrøya, Midsund og Aukra.

Jeg representerer transportbransjen, og vi har oppdrag til andre destinasjoner enn Molde. Til orientering så er det mye lastebiltransport til og fra Trondheim, Sunndalsøra, Levanger og Steinkjer. Det blir også transportert møbler fra Sunnmøre til Bodø. Kan den gode Riksfjord gi transportbransjen et godt argument for hvorfor disse lastebilene skal kjøre om Midsund for på komme nordover? Det foregår også daglig lastebiltransport mellom oljebasene i Kristiansund og Mongstad.

Jeg gjentar mitt spørsmål til Riksfjord: Hvorfor skal denne transporten om Midsund og Otrøya? Og dermed ca. 330 meter under havnivå? For å bruke min eget påstand om blåpapir, og som jeg har skrevet før, det er ikke alle som krysser Romsdalsfjorden som har Fylkeshuset på Molde som reisemål. Her er det ikke snakk om «på’an igjen», men sunn logisk fornuft.