Om en har fått med seg omleggingen av Nedre Strandgate den siste tiden på grunn av gravearbeid, så kan en spørre seg hva i huleste som skjer? Veien ser ut som et gigantisk lappeteppe med krater. Nedre Strandgate er tross alt regulert som europavei. Beklager, men det der holder ikke mål. Det må da kunne gå an å bruke litt sunn fornuft og legge midlertidig asfalt? Der går tross alt mye tungtrafikk i løpet av et døgn og mye biltrafikk hvor denne latterlig elendige midlertidige veien skaper kødannelser på grunn av kvaliteten. Dette hadde aldri blitt godtatt på Moa, men i ytre bydel er alt greit tydeligvis. Hvor er Statens vegvesen? Har de sovnet mens de drømmer om utopien Møreaksen? Eller synes de virkelig at dette er godt nok? Er det tiltakshavers jobb å gruse dette flere ganger i uken?

Flere aktører fra næringslivet ville ikke ha Nedre Strandgate stengt forståelig nok, men er det meningen at vei kvaliteten skal være så elendig under graveperioden som nå vil strekke seg langt utover på grunn av gamle miljøsynders funn? Hvorfor ble det ikke tatt testing av området i forkant, når vi vet fra før at store deler av området nærme sjø er kraftig forurenset? Og at Aspøya og omegn er som branntomt å regne? Jeg stiller meg sterkt undrende til fremgangsmåten i prosjekteringen når slike uheldige omstendigheter kunne vært unngått med føre-var-prinsippet. Uten en plan så styres prosjektet i blinde.

Etter funn av kreosot/tjære så setter dette arbeidet tilbake ukevis med etablering av ny pumpestasjon. Så spørst det hvor mye forurensa masser en finner denne gang, for dette koster skjorta. Det å gjennomføre et prosjekt uten planlegging vil i de fleste tilfeller medføre et langt dyrere, dårligere og et lengre prosjekt. Prosjekter som ikke er godt planlagt er som oftest fylt av konflikter og problemer.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!