Totale kostnader: Vesentlig lavere kostnader med Romsdalsaksen (RA) enn Møreaksen (MA), som følge av RA sin gjenbruk av gjenbruk av oppgradert utgave av «Eksportvegen» E136 fra Digernes til Hjelvika. Slik blir E136 og E39 samme veg på strekningen med RA sin løsning, mens MA får store tilleggskostnader på begge sider av fjordkryssingen. Utslaget er beregnet til minst 5 milliard (kilde romsdalsaksen.no)

Bompenger: konsekvensen av lavere kostnader og billigere vedlikehold vil slå positivt ut for bompenger i nivå, tid eller begge deler.

I «mini galluper» knyttet til noen av mine artikler i Tidens Krav (TK), er spørsmål stilt til leserne. Antall svar er ikke stort, men tendensen er klar. Det er en klar overvekt som støtter at RA med gjenbruk av dagens trase fra Digernes til Hjelvika er et bedre alternativ enn MA og at Statens vegvesen i Molde er i utakt knyttet til E39. Undersøkelser utført av fylkets større aviser og andre galluper utført av institutt viser også at fylkets innbyggere foretrekker Romsdalsaksen, og i størst grad på Nordmøre.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!

Burde ikke bygningskostnader, driftskostnader og folkets svar på ulike spørsmål gi grunn til å kreve utredning av Romsdalsaksen? Mer enn 5000 personer stiller seg allerede bak kravet, og du kan gjøre det samme elektronisk på romsdalsaksen.no eller ved å kontakte RA for manuell registrering.

Foruten økonomi og folkets vilje, må panoramaeffekten og mulighetene løsningen gir for turistsektoren nevnes – og betydningen RA kan gi for å holde fylket samla. Sunnmøre er ikke avhengig av Nordmøre og vice versa, men Møre og Romsdal er for å overleve avhengig av et samla Nordmøre. Der ulmer det, og det behøves ikke mer ved til bålet.

Paul Andreas HofsethÅlesund

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.