Leserinnlegg:

«Forbildene som legger opp til kroppspress»

Plastisk kirurgi blir mer normalt, og flere bloggere og influencere går foran. Slik bidrar de til en kultur som forteller unge mennesker at de ikke er bra nok slik de er, mener forfatteren av innlegget.

Fiksekultur: Illustrasjonsfoto. 

Jeg sier nei til retusjerte reklamer, fordi det bidrar til å ødelegge mange ungdommers selvbilde

Innleggsforfatter: Emma Krohn-Dahle. 

Ytring

Plastisk kirurgi normaliseres iblant oss akkurat nå og det normaliseres av forbildene våre. De som vi ser opp til hjelper oss å finne «feil» med oss selv og deretter presenter de kosmetiske inngrep som løsninger. Det er alvorlig.

Forbilde er en skummel tittel å bare gi til noen. Den tittelen bærer mye makt og gir sterk påvirkningskraft til det såkalte forbildet. For noen norske ungdommer er forbilder gjennomsiktige og overfladiske rosabloggere eller influencere.

Det kan diskuteres om disse menneskene er forbilde-materiale, men vi kan ikke diskutere at det er mange som følger og leser seg gjennom hverdagen deres. Mange nekter kanskje på at de blir påvirket av all reklamen og de retusjerte instagrambildene, men vi blir det ubevisst. Vi kan argumentere og være uenig så mye vi vil, men det er sannheten.

De reklamerer for tannblekning, kraftige kutt på næringsgrupper slik at du også kan gå ned i vekt, og de deler ut lett informasjon om prosessen bak plastisk kirurgi.

Kommentar om kroppspress:

«Jeg satt og gråt inne på prøverommet til BikBok»

Det er jo relativt kleint å havne i den situasjonen at du ler så mye at du begynner å gråte, spesielt på prøverommet til BikBok.


Influencer eller blogger er blitt et yrke. Det er positivt i den forstand at unge mennesker kan skape en digital plattform og får muligheten til å komme med budskap til mange tusener ungdommer.

De er smarte mennesker. Det er en myte at rosabloggere er dumme, for de er virkelig ikke det. De setter ting på dagsordenen, men nå setter de feil ting på dagsordenen, og de tjener fett på det. Det er nettopp det som er negativt. De oppfordrer deg nesten til å forandre utseende ditt, slik at du også kan bli som dem. De tjener store summer på ungdommenes usikkerheter, og det er drøyt uetisk.

En blogger eller influencer har et annet forhold til «fansen» deres enn kjendisene bak dem. En blogg er som en dagbok, og derfor får leserne får et spesielt forhold til disse Influencerne. De har ikke et forbildeforhold, men et personlig forhold. Derfor har rosabloggerne en større påvirkningskraft enn media og politikere.

Bloggene og instagram-kontoene er fylt opp av retusjerte innlegg og reklamer som overbeviser unge lesere om at de ikke er bra nok.

Det er da de kommer opp med lette, dyre og kirurgiske svar på usikkerheten.

Jeg kan nevne fem rosabloggere akkurat nå som har lagt seg under kniven, gjerne flere ganger. Dette betyr ikke at de er grusomme mennesker som ikke kan bli foreldre eller ikke ha en blogg, men det betyr at de normaliserer plastisk kirurgi. Det er ille nok.

Med bloggen og plattformen kommer et ansvar. Et ansvar jeg føler noen bloggere lar være å ta til etterretning. Ungdommer blir utsatt for nærmere 500 reklamer hver dag. Det er umulig å ikke bli påvirket.

Nå må de ta ansvar. Nå er det nok. Ingen skal tjene fete penger på at ungdommer skal ha et grusomt selvbilde. Mange blir usikre på seg selv, blir offer for skjønnhetstyranniet og legger seg under kniven i håp om at de skal få det bedre.

Om alle våknet opp i morgen kjempeglad i egen kropp og sjel, hva hadde da skjedd på skjønnhetsindustrien? Den hadde definitivt gått konkurs. Definitivt.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!

Det har alltid vært kroppspress. Det er ikke noe nytt. Det som er annerledes denne gangen er at vi er konstant et tastetrykk unna perfekt, eller retusjert da. På samme måte som vi er konstant et tastetrykk unna rabattkuponger på tannbleking, fillers og kosmetiske inngrep.

Vi blir daglig eksponert for retusjerte, seksualiserte og opererte kropper. Alle annonser og reklamer på estetiske inngrep er på ungdommens Facebook og instagram-feed til enhver tid.

Vi er sikkert alle lei av debatten, men vi fortsetter å ta den, fordi det skjer ingenting. Det må vi sørge for at det gjør. Vi må begynne å stille de ansvarlige til ansvar. Bloggerne og influencerne er mennesker, og vi skal ikke krenke eller mobbe dem, men vi skal stille dem til ansvar.

Jeg sier nei til retusjerte reklamer, fordi det bidrar til å ødelegge mange ungdommers selvbilde og deres psykiske helse. Jeg sier at vi skal stille dagens influencere til ansvar, fordi forbildene våre skal ikke bidra til kroppspress. Jeg vil forby reklame mot kosmetisk kirurgi og jeg vil gjøre det i dag, fordi ingen skal føle at de må endre på utseende sitt for å være bra nok.

Emma Krohn-Dahle
Skoleelev (17), Ålesund

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.