Ferjefri E39 til Molde:

«Folkemøtet om utredning av Romsdalsaksen»

Det var folksomt på folkemøtet om Romsdalsaksen og Møreaksen i Bjørsonhuset nylig og stort engasjement for Romsdalsaksen, skriver innleggsforfatteren.

Romsdalsaksen: Her representert med en mulig bruløsning mellom Veøy og Sekken. Illustrasjon: Romsdalsaksen 

Leserinnlegg

Folkeopplysning er krevende, for folket å opplyse politikere og viktige deler av media langt mer krevende. I en slik situasjon var det bra at Norges Lastebileier-Forbund (NLF) tok styring, ved å hente inn politikerne og andre sentrale aktører til folkemøte 31. mai. 4–500 til stede i Bjørnsonhuset, er bra på en så varm og fin dag.

Bare Høyre, som klart og samla går inn for Møreaksen (MA), syntes at Romsdalsaksen (RA) ble utredet tilstrekkelig i sin tid, og derfor at ny utredning er unødvendig og bortkastede penger. Alle andre parti og lister var klar på at RA ikke er utredet på skikkelig vis.

Når spørsmålet ble endret til om alternativet må utredes, er de fleste like klare i sine svar, at Romsdalsaksen må utredes, men ikke alle. Frp, SV, Borgerlista, Nordmørslista, og Venstre er alle krystallklare. Partiet for tro og tvil, nærmer seg et ja til utredning. Sp er splittet, men forhåpentligvis vil eneren i panelet, Kristin Sørheim, få med seg flere. Ap har kommet i en slags skvis, ved at ihuga forkjempere for Romsdalsaksen presset gjennom en avstemning før partiet var modent for løsningen. Avstemningen ga klart negativt resultat, og derved så vi en tilsynelatende tilhenger for utredning av RA, fremme det motsatte ved å henvise til nevnte utfall.

Adm.dir. Geir A. Mo i NLF: Totalt uansvarlig å ikke utrede Romsdalsaksen

Klapping og buing i Bjørnsonhuset

Striden om Romsdalsaksen skal utredes spisser seg til. Norges Lastebileier-Forbund samlet nesten fullt hus da de inviterte til folkemøte om Romsdalsaksen torsdag kveld.


Adm.dir. i NLF var klar på at Romsdalsaksen er beste løsning, og må utredes på skikkelig vis. Å bruke 6–7 år på en slik utredning mente han imidlertid var unødvendig. Samme oppfatning hadde Geir Kjersem hos LMG Marin. Han viste til at det tross alt dreier seg om et fjordsystem hvor det allerede er innhentet mye informasjon.

Flytebruer ble den store gjengangeren. Den nødvendige teknologien finnes, og Statens vegvesen anbefaler løsningen i andre deler av landet, så hvorfor ikke her? Størst oppmerksomhet fikk daglig leder av Romsdalsaksen, Jørn Inge Løvik. Han viste en video som også ligger inne på romsdalsaksen.no, og lot videoen tale sitt eget språk.

Flertall sier nei til å utrede Romsdalsaksen

Flertall sier nei til å utrede Romsdalsaksen


Geir A. Mo rundet av arrangementet, minnet om klimautslipp knyttet til den lange og dype undersjøiske tunnelen – verstingen i MA-lenken. Motsigelser som firefelts motorveg med seks rundkjøringer gjennom Molde ble også nevnt av flere, samt den åpenbare fordelen for syklister. Håper noen flere politikerne og et par aviser innhenter folkets forstand, slik at de kan opplyse folket – og ikke motsatt.

Paul Andreas Hofseth
Ålesund

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.