Leserinnlegg om kollektivtransport:

«FRAM (eller tilbake)»

Tidkrevende å ta buss: – Vi kan ikke bruke en til to timer fra A til B med buss, og tilsvarende tilbake, da blir arbeidsdagen meget kort og døgnet for kort, skriver Runar Paulsen. Illustrasjonsfoto. 

Leserinnlegg

Det er med et oppgitt smil rundt munnen jeg leser innlegget 16. august som samferdselssjefen i fylket, herr Fuglseth, hadde i Sunnmørsposten. Det er interessant at Fuglseth vil lytte til brukerne, men han gjør jo ikke det. Det Fuglseth burde gjøre var å sette seg på bussen og selv oppleve det som vi andre ser med det blotte øye! Jeg skal nedenfor ta fram noen eksempler:

Ålesund og Sykkylven har mye arbeidspendling, begge veier. Egentlig en rute som i teorien vil kunne passe for kollektivtransport. Men hva opplever vi når ferja ankommer Magerholm? Jo, idet ferjelemmen går ned, så kjører bussen før ferjepassasjerene har kommet av, så her blir det venting på neste buss. Kommer du fra Ålesund og arbeider på Sykkylvens største arbeidsplass, ja så går ingen av disse bussene bort dit. FRAM sin rute fra Ikornes, går via Hundeidvika, Festøya, Solevågen og byr på to ferjer som plaster på såret og du ankommer Moa etter to timer og ti minutter. Kjempegreier!

Står jeg i Nørvegata og skal til Ålesund sentrum, så passerer både tre og fire Frambusser, tomme sådanne, før det kommer en buss som «har lov» til å stoppe ved Kolvikbakken og ta med passasjerer.

Busstilbudet til hotellene som vi hadde i Ålesund ble borte da fylkeskommunen «tok grep». I samme kategori kommer bussrutene som går i utakt med flyene som ankommer.

Kollektivtransport i Ålesund

Kjappere og billigere med bil enn kollektiv

– Det er for dyrt og for få avganger, sier SVs Anders Lindbeck om kollektivtilbudet i Ålesund. Du sparer både tid og penger med en full bil enn ved å ta buss.


Fuglseth og flere med ham gjør videre den feilslutningen at fordi Ålesund er langstrakt, så er den egnet for kollektivtransport! Ja, nærmest lagt til rette for kollektivtransport! Det eneste riktige i dette er at aksen er øst/vest. Men husk, det er over 40 km fra Slinningsodden til bygrensen ved enden av Brusdalsvannet, Taftasundet, og innenfor Magerholm. Husk videre at her er flere akser:

Bor du på Ellingsøya og skal til Brogund Videregående skole, så sliter du! Still deg opp, herr Fuglseth, på Stokke, og prøv å komme til Borgund Videregående før det blir langfriminutt. Prøv å levere bilen din i Fremmerholen, for deretter å komme deg på jobb i Breivika. Prøv å ta bussen fra Vegsundet til Skarbøvika for å være på jobb før kl. 07.00! Prøv å ta bussen fra Fjelltun til Olsvika. Eller fra Fjelltun til Larsgården som er tre og en halv km med bil, men tre skifte av buss. Dersom jeg arbeider på Flatholmen og skal til Hessa – så tar det meg én time og ti minutter med buss, men kun åtte minutter med egen bil!

Dersom det er lett å legge til rette for kollektivtransport i Ålesund, så la noen som evner det til få jobben. Jeg tror ikke dette løses fra Fylkeshuset.

Jeg gir imidlertid Fuglseth medhold i at buss i Ålesund vil være mye mer å foretrekke og langt mer fleksibelt enn bybane som kun gjør som Kardemommebytrikken – går fra nord til sør! Kanskje blir det bedre når Ålesund får firefeltsvei. Men NB! dette er kun på en begrenset strekning fra Lerstad til NMK, og vil ikke bety noen vesentlig bedring for annet en farten på seks km av løypa, langs en akse på 40 km.


 

Rushtidsavgift og restriksjoner på parkering

– Vil ta livet av sentrum

Rushtidsavgift og fjerning av parkeringsplasser i sentrum har blitt nevnt som mulige virkemidler for å få folk til å velge kollektivtransport i stedet for privat. – Kan få flere arbeidstakere til å velge kollektivt, sier varaordfører Tore Johan Øvstebø (KrF). – Arbeidsplasser kan flytte ut av sentrum, sier Geir Stenseth (Frp).


Jeg ber deg Fuglseth: ta bussen selv noen ganger. Jeg vil også oppfordre deg til å gjøre som du selv sier – lytt til folk som er brukere, og kanskje enda mer viktig – til de som ikke bruker bussen i dag! Finn ut hvorfor vi ikke gjør det! I tillegg må du/dere ikke tenke at kollektivtransporten løser alt – vi skal jo frakte varer fra kjøpesenteret, fra nærbutikken, pølser fra slakteren, blomster til gravstedet og vin fra Polet. I løpet av arbeidsdagen så har vi oppdrag utenfor arbeidsstedet, og vi skal frakte barn til barnehage, skoler og fritidsaktiviteter. Vi kan ikke bruke en til to timer fra A til B med buss, og tilsvarende tilbake, da blir arbeidsdagen meget kort og døgnet for kort.

Helt til slutt et lite hjertesukk mht. Vigra Flyplass. Den er flyplassen for hele regionen. Fortell meg hvordan jeg kan reise fra Stordal, Valldal, Nordal, Stranda, Måndalen, Tresfjorden, Flø og Fosnavåg for å rekke flyet 06.30 til Amsterdam uten å bruke egen bil?

I den sammenslåtte kommunen «Ålesund», blir det straks enda verre. Prøv ruteplanleggeren fra Huse til Hessa. Lykke til.

Runar Paulsen
Ålesund

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Leserinnlegg