Det meste er jo allerede gjort. Det ble kalt inn til idédugnad på Arbeideren. De av byens befolkning, samt administrasjonen, som hadde noe som helst formening om prosjektet sto på invitasjonslisten.

Styringsgruppen hadde før sommeren lest tidligere skrifter og tolken det dit hen at man i «Tiggerstaden» ikke ønsket dette prosjektet. Hvor feil kan man ta eller tolke skriften? Tidligere samferdselsminister Solvik-Olsen har tydelig indikert at dersom noen av byene hadde lokale prosjekter som fremmer miljøet, så er disse hjertelig velkommen.

Utfordringene

Det er Vegvesenet på Molde som ikke ønsker prosjektet. Det gjør heller ikke fylkesordfører Aasen fra Arbeiderpartiet, da han mener at fylkesveien skal fortsette å gå i Sjøgata.

Det Vegvesenet og fylkeskommunen har unnlatt å nevne, er at Sjøgata er et brulegeme på 219 meter fra Kiperviktorget til posthuskrysset. Bygget i 1960. I dårlig forfatning. Siste hovedinspeksjon var i 2006. Denne er videre vedtatt omdefinert fra riksveg til fylkesvei. Fra faglig hold er det antydet at den må saneres og bygges på nytt.

Før den kan overleveres til fylket må den være i forskriftsmessig standard. Ingen midler er øremerket på NTP. Hva vil skje dersom vi får en svikt i denne, før den er utbedret og før vi har en miljøtunnel til å avlaste gatene. Ålesund by vil stoppe totalt opp. Det meste vil trekke østover. Hvordan skal byen fungere det året man bygger om Sjøgata?

Faren er stor for at «indre strøk», som Moa og Digerneset, vil bli etablert som detaljhandelens mekka for evig og alltid. Hvordan skal vi da kunne opprettholde Ålesund sentrum som regionsenter?

For ikke å snakke om hvordan vi kan redusere bruken av privatbil når detaljhandelen flyttes lengre og lengre østover, mens folket i all hovedsak bor vestpå. Miljøkampen er mer enn bare gang- og sykkelveier i tjukkeste sentrum.

Miljøgevinsten

Etter idédugnaden på Arbeideren er det kommet en rapport som sier at tunnelen fra Ysteneset til Skutvika ikke løser alle utfordringene i sentrum, men kanskje 60 prosent av disse.

Kombinert med fjellparkering i Aspøya vil vi nærme oss 80 prosent effekt.

De neste 10 prosent vil være ved å omdefinere kjøremønsteret for gatene i sentrum ved skilting og merking av nye gang- og sykkelveier.

På toppen av dette så vil sentrum få bedret fremkommeligheten for kollektivtrafikken da man kan kjøre ekspressbusser fra Skutvika via tunnelen til Campus, Åse og Moa.

Kjekt å ha

Greit nok, dette høres flott ut. Det er bare en hake. Den første bypakken kom i retur fordi den var for ambisiøs. Hadde mange prosjekter som var «kjekt å ha», for gang og sykkel, men ikke bør eller skal belaste bilistene direkte i HHT. Frp. Vi har fortsatt en Frp-minister for samferdsel. Men nå er det en lokalkjent kar fra Volda.

Tunnelen med fjellparkering er og blir det beste miljøtiltaket for sentrum noensinne og bør absolutt regnes inn som en miljøgevinst for gang- og sykkel i bypakken. Videre påplussinger burde være unødvendig i første fase.

Kristiansund kommune vs. Vegvesenet

Står man med hua i hånda og med en masse kjekt å ha-tiltak også denne gangen, så får man så hatten passer og intet annet.

Det er ikke nødvendig å gjøre alt så komplisert. Det er en årsak til at de gamle egypterne bygde pyramidene med spissen opp. Begynn på bunnen med Brosundtunellen, så blir alt så mye enklere når vi kommer til overflaten.

Lykke til i Tiggerstaden.

Arne Almås, Brosundtunnelens venner.