Leserinnlegg om el-ferjer:

«Et vanvittig sløseri»

Elferjer er et vanvittig sløseri, som fører til ytterligere forurensing, og trafikantene må betale, mener forfatteren bak dette innlegget.

Batteriferja «Ampere» går på sambandet Lavik-Oppedal.  Foto: Svein Aam

Her går milliardene rett i «dass»

Ytring

For noen år siden ble det satt inn nye og større ferjer på mange samband langs kysten, og nå skal de skiftes ut med batteriferjer, etter påtrykk fra Stortinget.

Ferjeleiene blir omarbeidet, og store omformerstasjoner bygges for lading av batterier. Disse må ha ekstra høyspentlinjenett som også koster penger. Her går milliardene rett i «dass», eller rett i lomma til de store elektrokonsernene og diverse entreprenører. For ikke å glemme de tyske kullkraftverkene som får levere merbelastningen i det Europeiske fellesnettet.

Hvem betaler for galskapen? Jo, det er bilistene, og i siste instans det lokale næringsliv. Med andre ord; folk og næringsliv i distriktene skal betale for sløseriet, så Oslo-folk kan «surre rundt i sin rødvinsrus med god samvittighet», og det skulle ikke forundre meg om rødvinen er betalt av de store elektrokonsernene. På denne måten legges Distrikts-Norge øde og næringslivet kollapser, og utenlandsk kapital kan kjøpe opp det som er igjen av verdier, slik det har skjedd i Middelhavs landene.

Slik lagar dei plass til både salong og lugarar

Norled har ei utradisjonell løysing på dei nye ferjene mellom Festøya og Solavågen på E39.


På toppen av dette kommer subsidiering av elbiler som koster skattebetalerne over 30 milliarder pr. år.

Og galskapen blir ikke mindre når det dukker opp opplysninger om hvordan FN sitt klimapanel styres. Det er i dag fullstendig politikerstyrt. Seriøs vitenskap er fullstendig skjøvet til side.

I 1996 var all seriøs vitenskap skjøvet til side og IPCC (FNs klimapanel) fullstendig styrt av politikere, og noen interessegrupper. Man bygde en hypotese om at klimaet var konstant, og at alle forandringer var menneskeskapt. Ikke engang sola fikk være med i vurderingene. På grunnlag av dette ble det fremsatt en CO₂-hypotese, som pekte mot dommedag, men som manglet grunnlag i vitenskapelige fakta.

Den første av fem nye ferjer til Sunnmøre er sjøsett:

Snart kjem denne ferja på Hareid-Sulesund

Den første av ferjene som Fjord1 skal sette inn i sambandet Hareid-Sulesund, er sjøsett i Tyrkia.


På grunnlag av dette har politikerne satt i gang radikale samfunnsendringer som er direkte destruktive, og miljøfiendtlige. Derfor ender vi opp med 20–30 prosent dyrere ferjer.

Et vanvittig sløseri, under dekke av å redde miljøet, men som fører til ytterligere forurensing, og trafikantene må betale.

Kjell Tandberg
Tjørvåg

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.