Mellom Trondheim og Bergen er det ett område som utmerker seg, Ålesundsområdet. Her er den største byen, det mest folkerike omlandet og her vil befolkningsveksten komme. Ellers i fylket og nabofylket i sør ventes det nedgang i folketallet. Utvikling av sterke byregioner kan være en motvekt mot den trenden. Her er Ålesundsområdet sentralt.

Store kostnadssprekker for sjukehuset på Hjelset og Nordøyvegen satte prosjektene på vent. Sistnevnte er en av bærebjelkene for nye Ålesund. Mange mener mye om ulike kostnadstall som ender opp med ytterpunkt fra ca. 2 til ca. 6 milliard. Minst ett av tallene er feil, trolig begge.

Samme personer som maner til forsiktighet med pengebruken på Nordøyvegen, viser ingen interesse for å spare penger for kryssing av Romsdalsfjorden.

Nye Ålesund vil få ca. 62.000 innbyggere. Om Sula og Giske tilslutter seg, bikker innbyggertallet 80.000. Med et par til kommuner til, kan Ålesund få sekssifret antall innbyggere. Ålesund blir aldri på nivå med Trondheim og Bergen, men kan komme på nivået bak landets fire største byer – viktig for regionen og for øvrige i nordvest.

I Sogn og Fjordane går det mot mange kommunesammenslåinger, og mer enn 60 prosent av befolkningen der vil bo i nye Førde, Sogndal, Kinn eller Stad kommune.

Frei tilsluttet seg Kristiansund i 2008, mens Midsund og Nesset tilslutter seg Molde i 2020. Kristiansund og Molde vokse ytterligere har trolig potensial til å nå 40–50000 innbyggere, men det krever gjensidig samarbeid med naboene.

Avstanden mellom mørebyene er for stor til felles bo- og arbeidsmarked. For Molde og Ålesund vil både tid og ikke minst bompengenivå hindre slik effekt.

Her er Sula og Giske langt viktigere enn Molde for Ålesund sin del. Det er flere fra Sula som arbeider i Ålesund enn på egen øy, og samtidig jobber svært mange fra Ålesund på Sula.

Vegen får samme effekt slik innfartsvegen til Ålesund i sin tid, og senere Blindheimstunnellen. Er det smart å bruke 3 milliard til firefelts motorveg mellom Breivika og Sula av statlige midler, mens floken kan løses via et privat selskap med en bompengesats på en drøy femtilapp?

Hamsundsambandet, Ellingsøy-Olsvika, forbindelse til Hareidlandet og «bypakken» må også nevnes som viktig knyttet til bo- og arbeidsmarked for regionen.

Det blir langt færre kommuner, og de nye byregionene vil vokse og forme fremtiden.

Fylkeskommunen har ikke vært samlende, og miniregionen er sårbar.

Å satse på byregioner smart og viktig. I vårt område er nye Ålesund viktigst.

Paul Andreas Hofseth Ålesund

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.