Vi får til mye i Møre og Romsdal. Den ubehagelige sannheten er likevel at vi sakker etter resten av landet. Vi må bygge samferdsel og satse for å snu utviklingen.

I Møre og Romsdal har vi mye å være stolte av. Vi har et sterkt og omstillingsdyktig næringsliv som gir mange arbeidsplasser. Vi har bedrifter innen verftsindustri, fiskeri og møbelindustri som ikke bare er blant de beste i landet.

Lav folketallsvekst

Med et slikt glansbilde er det kanskje lett å tenke at alt er bra og går av seg selv her. Slik er det ikke. Det vi har oppnådd her i nordvest er et resultat av knallhardt arbeid hver eneste dag. Bygging stein på stein over lang tid. Tallenes tale viser at dette ikke er nok.

Vi sakker etter. Befolkningsutviklingen er et uttrykk for dette. Folketallet i Møre og Romsdal har vokst langt mindre enn i resten av landet.

Siden 1980 har befolkningen i fylket vokst med 13 %. For hele landet er økningen 31 %. I de to mest folkerike vestlandsfylkene, Hordaland og Rogaland, har befolkningen i samme periode vokst med 34 og 57 %.

Samferdsel er avgjørende

Det store spørsmålet er hvorfor det har blitt slik. I næringslivet ser vi hver eneste dag at arbeidskraft er vår viktigste ressurs. Uten tilgang til god arbeidskraft kan vi ikke skape noe som helst.

Tilgangen til arbeidskraft bestemmes av to forhold. Det ene er befolkningsgrunnlaget i regionen. Det andre er hvor lett det er å bevege seg. Da snakker vi reisetid. Det er ikke gunstig for noen å bruke lang tid fram og tilbake til jobb. Det går utover familieliv og fritid. Det er også en stor kostnad.

Derfor er dette et spørsmål om samferdsel. Fjordene våre stenger. Det er utfordrende å dagpendle mellom Ålesund og Molde i dag. Det er fjorder og ferjer lenger sør på Vestlandet også, men der er de store byene Bergen og Stavanger viktige vekstmotorer. Byene våre er mindre, uten samme kraft hver for seg. Skal vi få til noe lignende her, må vi bygge byene våre sammen.

Mange ønsker å bo i og nær byene. Der er det best muligheter for arbeid og best tilgang til skole, helsetilbud og kulturtilbud. Vekstkraftige bedrifter trenger tilgang til arbeidskraften i byene. Om bedriftene ikke ligger i byene, trengs samferdselsløsninger som gjør at folk kan komme seg til jobb utenfor.

Dess flere som bor innen pendleravstand, dess lettere blir det å opprettholde og skape arbeidsplasser. Dess flere arbeidsplasser, dess flere mennesker vil bo her. På den måten kan utviklingen snus, slik at Møre og Romsdal ikke fortsetter å henge etter.

Møreaksen nødvendig

Det er her Møreaksen kommer inn. Møreaksen vil binde sammen fylket vårt på en effektiv måte. Det blir pendleravstand mellom Molde og Ålesund. Det er i denne delen av fylket det bor mest folk og er best mulighet til videre vekst.

Folket og arbeidsplassene er i og mellom byene, ute mot kysten – ikke langt inne i fjordene. Det er derfor langs denne traseen vegen må gå for å skape størst nytte og grunnlag for å snu utviklingen.

Like klart er det at ny veg gjennom fylket ikke skal bygges for at fjerntrafikken skal få kortest distanse mellom Bergen og Trondheim. For oss i Møre og Romsdal er det viktigst hvordan ny veg påvirker mulighetene våre.

Hvordan kan ny veg bedre mulighetene til ungdommen slik at de unge blir boende her?

Hvordan skape flere arbeidsplasser og knytte folk tettere sammen?

Hvordan snu utviklingen til ny vekst?

Derfor må vi komme i gang med Møreaksen nå.

Olav SjøvikSjøvik AS

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Olav Sjøvik i Sjøvik AS. Foto: Privat