I en stor artikkel over 2 sider i Smp 8/8 -2019 under overskriften «Gin med smak av Sunnmøre» omtaler Tone Hafsås og Marius Simensen et tiltak som er satt i gang i en garasje på Straumegjerde. Det hele framstilles som et flott tiltak der råvarer fra Sunnmøre skal gi en egen smak på gin. Positivt framstilt av Sunnmørsposten som selvfølgelig hyller lokalt engasjement.

En kan også spørre om Smp bryter loven om reklameforbud når det gjelder alkohol. Jeg er klar over at redaksjonell omtale faller utenfor reklameforbudets virkeområde og at Smp derfor kan omtale denne virksomheten. Men hvor går egentlig grensene for den redaksjonelle omtalen?

Slik jeg ser det beveger Sunnmørsposten seg her på kanten av loven. I dette tilfellet ser det ut som om hensikten nettopp er å fremme salget av denne nye varen.

Det kan være at Smp er innenfor loven i sin omtale, men det er tydelig at Smp nå stadig fremhever som positivt at det lokalt blir tatt initiativ når det gjelder produksjon av alkohol. I en artikkel for kort tid siden hadde avisen en lignende artikkel på trykk. En uheldig utvikling slik jeg ser det. Avisen gir et inntrykk av at økt tilgang til alkohol er positivt i en tid der forståelsen for begrensing av tilgangen ser ut til å øke.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!