Frp har vært med å kjempet fram Nordøyvegen og folket har vært klar på at de er villige til å betale bompenger til høyere takster enn ferjebillettene er.

Nå er prosjektet godt i gang og da slår populistene til.

Uten noe bakgrunnstall kommer Frank Sve med forslag om å sette maksgrense på 20 passeringer pr. md. og innføre rabattordning for større biler.

Når planen var 30 år med bompenger og Frp-statsråden nå har bestemt at det kun blir 25 år, vil en rabattordning sette finansieringen under enda større press enn før og sjansene for at fylkeskommunen kan sitte med en stor regning øker.

Er det slik vi fremstår som forutsigbare og troverdige politikere?

De andre partiene som er representert i samferdselsutvalget hadde naturligvis ingen mulighet for å stemme på et slikt uansvarlig forslag og sendte det derfor tilbake til administrasjonen og ba dem regne ut forskjellige alternativer for å ivareta pendlerne.

Da debatten om Nordøyvegen raste som verst var det akkurat fylkeskommunens skjøre økonomi som var hovedargumentet for at flere gikk imot å bygge prosjektet.

Når det snakkes om avvisning av trafikk og bruken av elbiler vil øke, kan ting justeres. Kanskje en skal la elbiler betale det samme som andre, de sliter like mye på veien som en bensinbil.

Arbeiderpartiet har et slagord som sier: Stø kurs.

Det gjelder ikke minst når store prosjekt skal utvikles, man kan ikke styre med å sende lapper over bordet.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!