Nei til Bytunnel og Bypakken

Brosundet: Det er tre punkter i Ålesund som skaper store unødvendige trafikkproblemer, og det er Lerstad-Moa, Posthuskrysset og Hellebroa.  Foto: Staale Wattø

Fogderistriden fortsetter og vil videre forsterkes inntil møringer i nord og sør stopper eneveldet og stormannsgalskapen i Molde

Ytring

Det blir en merkelig velkomsthilsen fra Ålesund til våre nye naboer som skal inn i Stor-Ålesund, når det blir satt opp betalingsbommer mot våre egne.

Det vil bli en dødslinje for Ålesund sentrum og en økonomisk katastrofe med uante problemer i lang tid.

Det er tre punkter i Ålesund som skaper store unødvendige trafikkproblemer, og det er Lerstad-Moa, Posthuskrysset og Hellebroa.

Det var store forhåpninger når ombyggingen av problemkrysset i Korsen var i gang og at Sjøgata ble rettet ut helt til Brosundet.

Men det ble som vanlig dyrest og dårligst med gedigne skjulte sperremekanismer som sikkert skal brukes til neste verdenskrig?

Pengesløsing og feilinvesteringer er regelen, men å bygge nye veier, som alle etterspør, det er farlig det. Aspøya har både Kirkegata Og Strandgata, så her har man ikke behov for tunnel, men heller en midlertidig bru, og køene i sentrum er løst.


Senterpartiet vil gå i gang med ny bypakke

– Vi må umiddelbart i gang med å omarbeide bypakken slik at den kan godkjennes. Det sier Senterpartiets Kristin Sørheim.

På Lerstad kan det bygges toplans kryss og vei videre i dagen fram til Innfartsveien på Moa.

Da får man en sammenhengende innfartsvei til Ålesund sentrum uten kryssende trafikk med både på og avkjøring og 80 km i timen hele veien.

Dette blir både en billig og hurtig løsning på problemet, slik at våre planleggere både i Ålesund og Molde kan ta seg god tid til å planlegge den fremtidige innfartsveien til Ålesund.

Bodø har både jernbane og ferdig innfartsvei, men forskjellen på Bodø og Ålesund er at Bodø er herre i eget hus, mens Ålesund styres fra Molde, med aksept fra svake sunnmøringer. Skal dette fortsette i nye 100 år?


Våre naboer i sør som er mindre enn Sunnmøre og med langt mindre industri – der bygges det infrastruktur med både tunneler og stamvei uten betalingsbommer. Man må virkelig spørre hvorfor? Har ikke sunnmøringen styringsevne?

Det anbefales at både politikere og andre interesserte om å lese tidligere redaktør i Sunnmørsposten sin utredning vedrørende fylkesdeling fra 1952.

Fogderistriden fortsetter og vil videre forsterkes inntil møringer i nord og sør stopper eneveldet og stormannsgalskapen i Molde.


Spør en politiker:

– Vi må våge å ta de tøffe valgene

Innen 2030 skal Ålesund redusere utslippene med 60 prosent. Når vi skriver 2050, skal Ålesund være en nullutslippsby.


-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!