Påstandene er mange og friske fra begge sider, og både Romsdalsaksen (RA) og Møreaksen (MA) krever eierskap til sannheten. La oss se litt på gammelt og nytt fra de siste par årene for strekningen Digernes – Hjelset.

Siste hendelse knyttes til valgresultatet i Molde, hvor motstanden til MA-løsningen er stor. FB-sidene ”Møre uten Møreaksen” og en annen mot rasering av Fannestranda har til sammen 6-7000 medlemmer. Høyre fikk hard medfart av velgerne i Molde, og må inngå samarbeid med SP for å beholde ordførerklubba. SP får Gangstad fra Midsund som varaordfører.

Den desiderte verstingen, den undersjøiske Tautratunnelen er imidlertid ikke fjernet. 16 km lang og drøye 350 meter dyp. Ekstrem og farlig dersom den kombineres med tunnel fra Vik til Ørskogfjellet. Høydeforskjellen mellom bunn og topp blir omkring 650 meter, og mange advarer. Sikkerhet, miljø og driftskostnader for vanlig trafikk og spesielt tungtransport er stikkord.

I en gallup utført av Sentio før valget, svarte 40% at aksene ville påvirke valget. Valgresultatene viser solide tall for partier/lister som er for utredning, og at ca. 78% foretrekker oversjøisk løsning - mens kun ca. 22% foretrekker undersjøisk.

Mer enn 10300 har signert underskriftskampanjen på romsdalsaksen.no som krever utredning av Romsdalsaksen. Den fortsetter nok til målet er nådd, for RA sin aktivitet har allerede bidratt til store kostnadskutt. På tide med en nøytral utredning av Romsdalsaksen som gir ærlige og upartiske svar.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!