Leserinnlegg:

«Kjempedyre fjordkrysninger»

Forfatteren av dette innlegget slår et slag for ferje, framfor dyre fjordkrysninger som Møreaksen.  Foto: Møreaksen AS

Ytring

Avisa fylles opp hver uke om fjordkrysningen til Molde på E39. Det er Møreaksen, og nå kommer vel utredning også om Romsdalsaksen. Alle utredningene har alt kostet millioner av kroner, og ingen kan vel i dag garantere at dette sambandet blir utbygd på mange år, eller i det hele tatt. Alle de store landsomfattende vei/tunnel/bru-prosjektene som er lansert hittil, vil ta generasjoner å få fullført. Der er ikke en ubegrenset tilgang på kapital, og store lån skal også tilbakebetales.

En kan ikke investere en så stor kapital at det vil lamme store deler av annen investering i landet. Vi bør stikke fingeren i jorda, ta fornuften fatt om hva som er innenfor mulighetene å gjennomføre. De to store prosjektene som diskuteres Møreaksen/Romsdalsaksen og tunnel eller bru Hareid – Sulesund er altfor store prosjekter å innlate seg på.

Altfor kapitalkrevende, og lammer mange andre viktige investeringer i årevis fremetter. De to prosjektene vil koste mange milliarder å realisere, og er i tillegg miljømessig veldig belastende, med masse giftig eksosopphoping i lange undersjøiske tunneler. Nye store gode stillegående batteriferjer, som nå er satt i drift i Hareid – Sulesund er langt å foretrekke. Det gir pause i kjøringen, flott utsikt til fjord og fjell, og ren luft, og tid til en kaffepause. Investeringene er mye rimeligere, og sikkerheten er langt større.

Kollisjon og brann i en tunnel fører lett til en stor katastrofe med mange liv som kan gå tapt, og stenging av tunnelen i lengre tid. Likedan på bruer. Blir det kollisjoner der, eller brann i et kjøretøy stenger brua umiddelbart, og ingen kommer over. Likedan er det med vedlikehold av tunneler og bruer. De må vedlikeholdes som alt annet, er meget dyrt, og trafikken stoppes til tider og hemmes betraktelig.

I landet vårt er det et kjempe-etterskudd på vei – vedlikehold på utrolig mange milliarder, som vi ikke har klart å redusere nevneverdig på. Dette bør jo være myndighetene og fykene/kommunenes første prioritet å få en ordning på før en tar fatt på enorme nye investeringer av trafikkårer en ikke har råd å vedlikeholde. Sats på nye miljøvennlige stillegående ferjer som går tilstrekkelig ofte. Det er den billigste og beste og mest miljøvennlige og tryggeste løsninga for begge disse sambandene.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!