Ungdom i by og bygd er i dag bekymret for klimaendringer. Klimaendringer er et faktum, og vi må gjøre det vi kan for å bremse konsekvensene. Et tiltak for lavere klimagassutslipp er bedre tilrettelagt bruk av kollektive transportmidler.

Norges Bygdeungdomslag jobber for levende bygder i hele landet og for at bygda skal være et reelt alternativ når unge velger bosted. Stortinget har også vedtatt at folk skal bo i hele landet. Da er det viktig med et statsbudsjett som legger opp til at det også er mulig å leve klimavennlig på bygda.

Men hele Norges befolkning bor ikke i de store byområdene. Det bor heldigvis mange også utenfor Oslo og Akershus, Bergen, Trondheim og Nord-Jæren. For at bygdene skal være attraktive bør det være mulig å leve miljøvennlig der også. Det er ikke tilstrekkelig med bussavgang et par ganger i døgnet og stappfulle pendlertog.

Vi på bygda trenger ikke at bussen skal gå hvert tiende minutt, men tilbudet må være større enn det vi har i dag. Mange steder i Bygde-Norge fungere den ikke.

Mange unge på bygda i dag ønsker å ta kollektivtransport hjem og fra skole, jobb og aktiviteter. Men i dag har ikke vi som bor på bygda mulighet til dette. Det er en grunn til at mange på tar førerkort på bil dagen de fyller 18 år, og kruser rundt i traktor og moped to år før. Det handler om frihet og selvstendighet.

Kollektivtransport som bindeledd mellom by og bygd er viktig, samtidig som det trengs større utvikling for slike tjenester innad i bygdene.

Skole, fritidsaktiviteter, sosialt nettverk og inkludering er bare noen stikkord for hvorfor dette er et viktig satsingsområde. Derfor krever Norges Bygdeungdomslag økt satsing på kollektivtransport også utenfor byområdene.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!