Norge er et fjellrikt land med veier som snor seg under bratte dalsider. Skredfare lurer mange steder, mens folk som ferdes er opptatt av å komme fram til sine mål. De små trekantskiltene som varsler om skredfare de neste kilometerne ignoreres av de fleste. Selv i nattemørke og på regnvåte veier er det lett å tråkke litt for hardt på gasspedalen for å komme raskt hjem, og få tenker på at et skred kan ligge rett forut. Vi tror skredvarsling kan gjøres bedre.

Skred kommer i forskjellige former: snø-, stein-, sørpe- eller jordskred, men skred har det til felles at de ofte utløses av været: kulde/varme, regn og vind. Noen skredområder er instrumentert med sanntids vegstengning når sensorer registrerer et pågående skred. Det er bra, men store områder som er skredutsatte kan av økonomiske grunner ikke ha slike systemer installert. Nettstedet www.varsom.no gir varsler regionalt og er et godt hjelpemiddel for institusjoner, men sjelden for den vanlige trafikant. Hva kan mer gjøres?

Komplementært er Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) den nasjonale myndighet for skredkunnskap, varsling og sikring. NVE sitter på detaljert historisk skredinformasjon og detaljert kunnskap om faresoner og hvilke forhold som med større sannsynlighet utløser skred (nedbørsmengde, varighet, temperatur osv.). De to institusjonene kombinerer sin kunnskap i regionale varsler som distribueres på varsom.no.

Informasjon er nyttig først når den når fram til sluttbrukeren som i dette tilfellet er bilisten: dynamiske, elektroniske informasjonstavler kan f.eks. plasseres ved innfarten til utsatte skredstrekninger. Disse kan med dagens teknologi enkelt oppdateres automatisk hver time (ev. manuelt kontrollert) på tilsvarende måte som Meteorologisk institutt oppdaterer sine varsler med korte intervaller. Som eksempel-tavlen nedenfor skisserer kan den settes i 3 moduser: Normal, Forhøyet og Stor skredfare. Derved vil trafikantene varsles og med dynamisk sanntidsinformasjon vise større aktsomhet enn det som de vanlige trekantskiltene medfører.

Varsling: Kronikkforfatterens forslag til skredvarsling på utsatte vegstrekninger.

En varsling kan gjøres på mange måter. Det sentrale punktet vi ønsker å peke på er at dagens kunnskap og mulighet for sanntidsinformasjon gir større varslingsmuligheter til trafikanter i utsatte områder enn det som i dag utnyttes. Teknologien er enkel og sikringspotensialet i et slikt varsel betydelig fordi det høyner sjåførenes aktsomhet. Og det er kostnadseffektivt.

Skred kan ikke unngås, men høynet aktpågivenhet vil redusere sannsynligheten for tragedier betydelig.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!